مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

رئيس الوزراء: الأسعار ستنخفض خلال 48 ساعة بما يتراوح بين 15% و20%

الناظر عاشور

عضو نشط
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
ما اسمهاش مسيطيرين يا استاذ .. اسمها منتخبين .. كل رؤساء مصر جم بانتخابات حره ونزيه لان مستحيل الحيش المصري يسمح بالتزوير او ان حد يسيطير على البلد على مدار تاريخ مصر .. مصر لا تعرف السيطره ولا التزوير ولا الفساد ..

وبعدين من الى قال رئيسنا بيبص تحت رجله فقط . انت ما سمعتش عن الجمهوريه الجديده. حضرتك ما سمعتش عن رؤيه مصر 2030 دى قصر نظر منك تخصك لوحدك ..

ايوه مصر ايه دلوقتى قوه ميته يعنى .. قصدك احنا زى الصومال قصدك احنا زى تنزانيا ولا قصدك ايه .. ولا يمكن قصدك نرسل قوات لليمن نحارب الحوثي عشان احنا قوه اقليميه.. ولا قصدك نحارب اسرائيل عشان احنا قوه اقليميه .. ولا قصدك ندخل نحارب في سوريا ضد تركيا وضظ ايران وضد روسيا وضد القوات اللمريكيه هناك عشان احنا قوه اقليميه
ولا نعلن الحرب على اثيوبيا عشان احنا قوه اقليميه .. ايوه فين مشكله القوه الاقليميه
ممكن اكلمك عن الخط الاحمر في ليبيا عمل ايه ..
لا كلمنى انا عن القوه العسكريه للعرب وعملوا ايه انجاز رهيب الى يخليك تعتد اخدوا به كاس البطولات والاوهام الى حضرتك مصدقه

القوه الاقتصدايه .. عادى كل دول العالم عندها ازمات ومشاكل مش مصر .. مش رئيسنا الى اخترع كورونا ولا هو الى ولع الكبريت في اوكرانيا ولا هو سبب في ضرب الحوثي للسفن .. ولا هو سبب ان الشعب المصري فوق 100 مليون .. الشيله ثقيله عليه .. لازم تمشي جنب الحيط وجوا الحيط نفسه وندعي له ربنا.. شوف واتعلم مثلا من حزب مستقبل وطن المخلصين بدل الكلام الكثير بيساعدوا رئيسنا ووزعوا فلوس كمان مساعده للناس وبيعملوا اعمال كلها بر وتقوى ومساعده للرئيس زى الحزب الوطنى ما كان بيعمل بالضبط .. بدل النقد ادعي ربنا يوفقهم وايدك معانا ايد على ايد نبني البلد

اخر سطر انت كتبته انت مش مركز .. زريبه ايه يا استاذ 😂😂.. بالعكس انت عكست الدنيا.. دا انا الى بقولك الحياه فل والدنيا تمام والاسعار كويسه. وانت النعترض على اسعار الاكل والشرب وجاى تقولى انا همى اكل وشرب وزريبه .. ركز الله يخليك وخليك زى كلى امل وتفائل في الجمهوريه الجديده وكلى ثقه في رؤيه مصر الثاقبه 2030 ..

الناظر عاشور

عضو نشط
Country flag
كمثال للتقريب و للتذكير بحالنا وحال غيرنا
بالضبط وهقتبس من كلام عزيز مصر وقائد نهضتها لما قال .. الاكل مش كل حاجه .. احنا بنبي بلد .. والاكل والشرب مش كل حاجه .. وقال ايضا مستعد اكل ربع اكلى بس البلد تعيش ..

يبقى مالهاش لازمه الكلام في الاسعار
الدنيا بخير ومش لازم نصدر جو ان الشعب بيعانى .. بالعكس الناس فرحانه وسعيده بالاسعار وكمان بيعملوا فطار جماعي باعداد كبيره جدا .. الدنيا حلوه
خلاص ولا الناس كلها بتعانى .. انت لوحدك الى ممكن بيتهيالك انك بتعانى مع الاسعار ..
زى ما انت مش بتشجع الاهلى .. فانا كمان لا اعانى في الاسعار
طيب تمام اقفل النوبايل والموقع كمان وافاح البلكونه وشوف الناس في الشارع .. الناس مبسوطه وسعيده وفرحانه والمطاعم مليانه والحياه فل
وليه تقيسها فقط بالدولار .. امال فين ربحي .. واحره العمال والكهربا والضرايب والنظافه وبقيه المسلتزمات الطبيه والنقل والكهربا الى زادت والتكاليف الاخرى .. هو التاجر هحسب الواردات والمصروفات على اساس دولار فقط وارباحي انا وتكاليفها بالتبعيه اخبارها ايه ؟
لا احنا في وقت حرب واسرائيل عايزه تحتل سيناء .. فيه مخطط كبير حوالينا لازم نبقى واعين ونساند الرئيس والحكومه .. وقت الحرب وتجييش العدو الإسرائيلي على حدودنا لا كلام الا على دعم الرئيس وفقط .
لا زيينا .. كل العالم انهارت عمله بلدهم الوطنيه .. وحكومتهم اتشالت وفيه رؤساء الشعوب غيروهم عشان الاقتصاد .. فاحنا نحمد ربنا ان الشعب المصري واعى وفاهظ ونزل اكثر من 40 مليون بيايدوا الرئيس وذراعه اليمين الحكومه في كل الاجراءات والانجازات
طبعا .. وجل جميل واقل تكلفه على الدوله من استخدام وسائل منع الحمل واقل تكلفه من ملى السجون بالمشاغبين الفوضين وورق ومحاكم وسجون جديده .. نهجر المعترضين اهو يشتغل ويجيب لقمته ويعرف اد ايه اوروبا بتاعني مش زى ما الاعلام المغرض بيصور له ان مصر بس الى حصل فيها ازمه عمله وازمه اقتصاديه ..

Thunder wolf

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
ياشباب بصراحة حصل تحسن بسيط في الأسعار يعني اللحمة حاليا في حدود 300 في أكثر من مكان و السكر مابين 37 و 42 جنيه و حاليا أصبح متوافر نسبيا و الألبان واقفة عن حد 40 الي 42
فبعيدا عن تصريح الحكومة اللي معتقدش أن ممكن حد يثق فيه أو يعتمد عليه
الشئ الجيد حاليا أن وضع الدولار أصبح متزن و واضح سعر الرسمى مش مختلف عن السوق السودة و مفيش حجة لحد أن المصانع و المكونات و أن العجلة تدور بشكل تاني أن شاء الله
في رأيي مش ارتفاع الأسعار هو الجزء الأخطر في الأزمة لكن حالة عدم اليقين و وضوح الرؤية ، حاليا ده مش موجود و المتبقي هو الاستقرار و الاعتياد علي مستوي الاسعار حتي أن الناس تعرف هتتعامل مع الوضع ده ازاي من تخفيض استهلاك أو تنظيم أولويات حياتية كان الله في عوننا جميعا
و انا عندي رأيي أنه كده كفاية و شكر للحكومة ده ، و يجب تزلية حكومة اقتصادية طموحة باولويات التصنيع و الزراعة و تعزيز الإنتاج

و الله المستعان

Mohamed Gamal

وفدًا لمصـرنا الدنيا فلا نضـعُ الاوطـانَ إلا أولًا
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
@Rafal 100 @كوم اوشيم

ماتخدوش ردوده بجدية هو متعمد يسخر من أداء الحكومة و الرئيس بطريقة عكسية زي مافيه ناس معينة هنا بتدافع بنفس الاسلوب

اللي تحت دي أراءه الحقيقية لما كان تقريبا بأسم Tamer Lion قبل مايحول الاكونت إلى Parody في 22 مارس

و عشان كده انا متجاهل ردوده في كل المواضيع و مش بعتبرها أراء حقيقية من يومها على عكس ماكنت بتفاعل معاه الأول

كامل الأحترام لك @الناظر عاشور بس ياريت ترجع لما كنت عليه و تفيد المنتدى بأراءك الحقيقية

عزت

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

هدوء يا شباب واطرحوا نقدكم بحرية .. يتم تقبل الاراء سواء كانت بشكل جدي او هزلي مادامت في حدود الادب و قواعد المنتدى

التعديل الأخير:

SU35EG

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag

قبل مهلة الـ48 ساعة للتجار.. «المصري اليوم» يرصد خفض أسعار السلع بالأسواق بعد تحذيرات رئيس الوزراء​

تراجع المكرونة والزيت والدقيق في بعض المحال
الخميس 28-03-2024 14:14 |
المصري اليوم ترصد انخفاض أسعار الزيت

بينما أمهل رئيس مجلس الوزراء مصطفي مدبولي، التجار والمصنعين 48 ساعة لخفض
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!
بالأسواق بنسب تتراوح ما بين 15 و20%، معانخفاض سعر
أمام الجنيه، والإفراج عن البضائع في الموانئ، شهدت الأسواق بعض الانخفاضات في عدد من السلم، على أن يستمر الانخفاض التدريجي حتى تصل النسبة إلى 30% بعد عيد الفطر المبارك.

ومن خلال جولة ميدانية لـ«المصري اليوم» في عدد من المحال التجارية والمراكز الكبري لرصد قرار انخفاض
بالأسواق.

شهدت أسعار بعض
تراجعا صباح اليوم الخميس داخل مركز تجاري كبير في منطقة السيدة زينب، حيث تراجع سعر كيس المكرونة حجم 400 جرام من 14.50 جنيه ليصل إلى 13.45 جنيه، بينما تراجعت زجاجة الزيت وزن 800 جرام من 112.75 جنيها إلى 93.15 جنيه، فيما تراجع زجاجة زيت وزن 750 جرام من 93.75 جنيها إلى 76.95 جنيه، بينما تراجع سعر كيلو الدقيق من 38 جنيها إلى 26 جنيها، وتراجعت عبوة السمنة وزن 700 جرام من 110 جنيهات إلى 90 جنيها، وتراجع سعر علبة الجبنة حجم 500 جرام من 35 إلى 30 جنيها، مع ثبات أسعار السلع الأساسية الأخرى.

وأمس أعلنت الحكومة توصلها إلى اتفاق مع التجار والمصنعين على خفض أسعار السلع بنسب تتراوح ما بين 15 و20% في الأسواق خلال 48 ساعة، على أن يستمر الانخفاض التدريجي حتى تصل النسبة إلى 30% بعد عيد الفطر، مستندة إلى انخفاض سعر صرف الدولار أمام الجنيه، والإفراج عن البضائع المتراكمة في الموانئ.

وقال رئيس الوزراء مصطفى مدبولي في اجتماع مع عدد من كبار مصنعي ومنتجي وموردي السلع الغذائية وممثلي كبرى السلاسل التجارية «إن المواطن يشكو من استمرار الغلاء رغم تراجع سعر صرف الدولار بنسبة 50 أو 40% من قيمته السابقة عبر السوق الموازية، التي كان التجار يستندون إليها أسعار السلع».

وقال أحمد فاروق صاحب المركز التجاري إنه منذ بداية شهر رمضان لم تتحرك أسعار السلع داخل المركز لتعد هذه المرة الأولي لخفض الأسعار منذ فترة كبيرة، مؤكدًا أن الأسعار تتغير بشكل مباشر في المركز عند تغيرها من الشركات.

وأوضح فاروق لـ«المصري اليوم»، أنه عند شراء بضائع جديدة من الشركات مساء أمس الأربعاء، كانت هناك أسعار جديدة مختلفة تماما عن الأسعار الموجودة في الأسواق منذ عدة أشهر.

وداخل محل تجاري آخر، في منطقة وسط البلد، لم يشهد تغيرات في الأسعار المعلنة من قبل الحكومة، قالت فريدة حسن صاحبة المحل إن المتضرر من هذا القرار هو التاجر البسيط، لأنه يمتلك بضائع منذ فترة كبيرة وكان يجب إعطاء مهلة لتنفيذ القرار حتي تنفد البضائع لدينا ويمكننا شراء بالسعر الجديد.

وأكدت لـ«المصري اليوم»، أنه حتي اليوم ليس هناك شركة واحدة أبلغتها بقرار خفض أسعار السلع، مشيرة إلى أنه بداية هذا الأسبوع أعلنت بعض شركات الألبان عن ارتفاع الأسعار مرة أخرى.

وقالت: «لما أجيب الأرز بالجملة الكيلو بـ 40 جنيه والقرار يخليني انزل في سعره أنا كدا هخسر رأس مالي، بس مافيش حل لأزم اخفض الأسعار لأن حملات التموين بتمر بشكل دوري تفتش على الأسعار».

بينما قالت حنان ربة منزل لـ«المصري اليوم»، إن قرار خفض الأسعار جاء متأخرا، «حتي لو الأسعار نزلت مش هتوصل لسعرها القديم تاني خلاص»، مضيفة «عندنا مشكلة في الرقابة يعني مش كل المحلات هتطبق القرار

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
@OSORIS .
@Thunder wolf .
@Shokry .
علي فكرة انا اشتريت وبنزل السوق ،والكارثه الأكبر ان في مش الاكل بس .
فيه منتجات متسعره علي المنتج تسعير شركه وسعر الجمله زياده عن المطبوع ب20 جنيه .

الفكره ياجماعه مش اكل وشرب ،انا بتكلم في المبدأ .
وكده فيه حاجه غلط .

الدولار نزل ،والاسعار بترفع .

وتصريحات الحكومه في حته تانيه خالص .
ده غير تصريحات المصانع والشركات برضو في تانيه خالص .

كل ده ملهوش علاقه بالأسعار الموجوده في الأسواق ياجماعه.

عايز افهم سبب المشكله ،وحلها ايه .

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
الحكومة جلست مع الصناع واعضاء الغرف التجارية واعطت لهم المدة ومجلس الوزراء انزل فرق لمتابعه الامر والفرق دي هترفع تقارير توضح هل التجار التزموا ام لا ..طبعا الامر مش بدوسة زر هتنزل كل حاجه والاتفاق كان على خفض تدريجي يبدا ب ١٥ ٪... مجلس الوزراء هيقوم باجراءات حال عدم التزام التجار بخفض الاسعار ... في بعض السلع نزلت اسعارها وفي سلع لا وده هيكون له اجراء ... المشكلة الان في التجار مش في الدولة

الدولة قامت بدورها وبكل ذوق قالت وفرنا الدولار اتفضلوا خد ا حاجتكم وانزلوا باسعاركم ...

لكن زي ما قلت قبل كده عندنا طبقة تجار ورجال اعمال غاية في الحقارة و الاستغلال
وفي حال عدم الالتزام الكامل هتعرف الدولة ازاي تفرض قرارتها حتى ولو كانت الاجراءات شديدة القوة ..وبالقانون

Atum

مراسلين المنتدى
المستوي
11
الرتب
11
Country flag

رئيس الوزراء: صادرات مصر تتجاوز 145 مليار دولار خلال الـ6 سنوات المقبلة

قال الدكتور مصطفى مدبولى، رئيس الوزراء، إن الأمور تتحسن وستتحسن للأفضل الفترة المقبلة، قائلا "الأمور رجعت لطبيعتا ونعمل بكل الجهد لاستكمال المسارات الإصلاحية"، موضحا أن الفجوة الدولارية تقل مع تعميق التصنيع المحلى وزيادة الإنتاج.

وأوضح رئيس الوزراء أن صادرات مصر ستتجاوز 145 مليار دولار خلال الست سنوات القادمة.

وأوضح إنه زار 5 مصانع متواجدة بالعاشر من رمضان، وبهم مصنعين لكبرى شركات العالم ، وهو رسالة ثقة كبيرة فى الاقتصاد المصرى.

وتابع فى تصريحات له عقب جولته بعدد من المصانع بالعاشر من رمضان، أن مصر مستقبلنا الكبير لضمان نمو الاقتصاد لابد وان تعتمد على القطاعات الانتاجية " الزراعة - السياحة- الصناعة- الاتصالات".

وأكد رئيس مجلس الوزراء أن ضخ أية استثمارات أو توسعات جديدة من القطاع الخاص يعتبر إضافة قوية للاقتصاد المصري، باعتبار أن هذه الاستثمارات توفر حجما كبيرا من العمالة، وتوفر منتجات عديدة بجودة عالية تغطي بها احتياجات السوق المحلية، وهو ما تدعمه الحكومة بقوة، وتشجع المستثمرين على ضخ المزيد من الاستثمارات خلال المرحلة القادمة.

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

الناظر عاشور

عضو نشط
Country flag
لا انا تغيرت .. والحمد لله اقتنعت انى كنت غلط .. ومش عيب الانسان يرجع عن الخطا ويتعلم .. العيب الاصرار على الخطا ..

الاول ماكنتش حاسس باى انجازات على مدار عشر سنوات .. الان ودلوقتى ومن كلام الاستاذ شكرى @Shokry وبقيه الاعضاء بحس اد ايه انا كنت جاحد للانجازات .. فعلا مصر في اجمل واحلى عصورها .. مش هزار لا بجد .. بدليل واكبر دليل راجعت نفسي عشانه .. هو 60 مليون الى نزلوا إنتخابات ومارضوش ياخدوا فلوس عشان نازلين بقناعه وبعضهم كان بيرقص من الفرحه والسعاده .. والله اتصح لى ان الدفاع عنهم كان خطا .. لان الناس فعلا نبسوطه عكس ما كان الواحد متخيل .. فتحولت وانضممت لصفوف الجماهير وغالبيه الشعب المصري السعيد الفرحان ... واى حد يقولى الناس بتاعنى .. اقوله اخطات الناس فرحانه وسعيده ومبسوطه والحياه حلوه والمطاعم شغاله والشوراع مليانه اكفال بتفرقغ بمبب وصواريخ في بلد كان يصور الينا ان سعبها يعانى 👍👍

بجد والله انا تحولت الى داعم للحكومه بجد ..

Mohamed Gamal

وفدًا لمصـرنا الدنيا فلا نضـعُ الاوطـانَ إلا أولًا
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Thunder wolf

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

الناظر عاشور

عضو نشط
Country flag
لو كان اليمين هو الحق .. فليه مانخدهوش كله. . وندافع عنه كمان وحتى لو معجبش البعض ..

ينفع طبعا نعانى زى بقيه الناس وده الى ماكنتش فاهمه يا شكرى وكنت غلط فيه .. كنت بحسب مصر فقط عن بقيه 190 دوله هى الوحيده فيها انهيار للعمله وازمه اقتصاديه طاحنه .. واتضح لى العكس كل الدول 190 دوله بتعانى جدا وكلهم زى بعض عندهم انهيار للعمله زينا بالضبط ماهو كورنا ضربت الكل وازمه روسيا على الكل ..

بس في اضافه لمصر خرجت من فوضى ومؤامره 2011 وثوره 2013 ده غير الفوضى والحروب على حدودنا كلها واسرائيل عايزه تحتل سيناء ..
لا لا انا الحمد راجعت نفسي وبقيت وطنى وادافع عن الحكومه والرئيس وادائهم الاقتصادى العبقري الى لولاهم لكان الوصع اسوء .. مش قادر اتخيل مصر من غير الانجازات والاصلاحات دى .. كان وضعنا هيبقى ايه .. ولسه القادم احلى في الجمهوريه الجديده ورؤيه 2030 ان شاء الله .. الخير جاى والله .. اهم حاجه اصحاب فلسفه الاحباك و نظريه الشعب يعانى دى نبطلها .. والله الشعب مبسوط وسعيد كل واحد يشتغل بضمير زى االحكومه وربنا هيكرمه ويوسع في رزقه

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل