مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة صفقة السوخوي المصرية

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
التصدير حتي لو مش هيقدم لك حاجة في التصنيع، لكنه هيقدم لك عدد محترم بسعر ارخص من روسيا وكمان تيكنولوجيا الرادارات الصينية ال AESA رأي الشخصي افضل من الروسية في الصواريخ، وعلي العموم حتي لو مساوي لل r77 تواجد اكتر من صاروخ يصعب الامر علي العدو في الدفاع
ولكن في حالة التصنيع فده هيكون شيء فوق الممتاز!

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
انا مش شريك لكن الخوف من الصفقه دي دون غيرها هو الي مخلي التمسك بيها لاخر لحظه حتي يظهر العكس
الصفقه دي الكلام عليها كتير
الاول كانت هتروح لتركيا والثاني لايران والثالث للامارات ولسه ممكن بيلاروسيا او دوله اخري
لكن الغاء الصفقه يطلع بقي الجن الازرق دي مش مشكلتي
ما دام حتي الان عقود الدعم والتعديلات روسيا بطلعها وايضا التدريب والتجهيز الطيارين والطواقم الفنيه
واكتمال الصفقه يبقي لازم ادافع عنها حتي لو مش علي هوي البعض انا مش بهاجمك او بتحامل عليك بالعكس انا عايزك تعرف الامور ماشيه ازاي
لو اتلغت او اتحولت لدوله اخري هتلاقيني اول واحد جاب مصدر ليها واول واحد عمل موضوع ليها ولا تفرق معايا اني اكون غلطان
الجميع يتحدث عن الالغاء من سنتين وكل مره يطلع ليهم حاجه تفشخ توقعاتهم
انت عارف ان الصفقه وصلت حتي الان الي ٤ مليار دولار بالتصنيع والتدريب والتامين والدعم الفني وايضا بنك التدريبات بالمحاكيات التدريب وتخزين المعلومات للمقاتله كل ده لو مش فارق معاك وممكن تصدق مصدر ملهوش لازمه تبقي غلطان

التعديل الأخير:

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

زوما المصري

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
هو ده الجهل بعينه الناس هنا كلها هواه وفي كل المنتديات لكنها محبه لها
ولو حد مفهمش في حاجة هتلاقي نفسك انت كمان مبتفهمش في حاجة تانية
بس احنا للاسف من ايام الساحات اللي أطلقنا لقب خبير ديه لغاية لما الناس صدقت نفسها انهم خبراء بجد

زوما المصري

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
انا مش متجمد ناحة فكر معين يعنى انا امدح الصين فى الاسلحه وانتقدها والروس كمثل لكن r77اثبت نفسه فى المعركه الاخيره وسجل ابعد اصابه جويه اقل من اسبوعين على ما تذكر عكس الصينى الى مختبرش حتى الان فى انا همشى مع المجرب واقول r77 انا مش هبص على التكلفه فى صواريخ الجوجو لانها مش بستخدم كثير ومعرض المخزون انه يخلص انا عاوز حاجه مجربه....لا ينفى ان الصين متميزه فى الرادار والبواحث

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
مفيش حاجه اسمها خبير فيه حاجه اسمها اطلاع وعلم ومعرفه سيبك من ايام الساحات كان وقت واحلام احنا هنا بناقش الي متاح لدينا مش شرط ان اكون خبير بس الحمد الله فيه مصادر وفيه معلومات متاحه والي بيقدم محتوي لازم يكون قدها وعارف كويس الشغل الي بيتم
بلاش تتهم حد بدون داعي سواء انت او غيرك عشان في الاخر احنا هواه

وليد المصري

عضو مميز
Country flag

dantedilemma

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag
رأي يحترم جدا يا سيدي الفاضل لكن هل احنا نملك نفس النسخة المستخدمة من ال r77 خاصة ان هناك نسخ كتيرة جدا منه ولم يظهر الا علي ما اذكر النسخة الاضعف من ال r77

• إعجاب
التفاعلات: s e t

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
ابدا مش مساله مبيفهمش بس مساله زي ما قولت انه ممكن يكون مستعجل او ممكن يكون عايز النهايه الاخيره او حبه للسلاح الغربي والامريكي ويقدسه انا مفيش في قموسي ان فيه سلاح خرده او مزهريه كل الاسلحه فعاله وكل سلاح يبرع في تخصص معين مش معني كده مفيش فشل كل الاسلحه لديها فشل كبير
طب انت طبعا عارف ان الرافال قفلت علي دره السلاح الامريكي f22 وامريكا نكرت في الاول ولكن لما طلعت الصور اعترفت بكده وحللت الموقف

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
ظهر النسخه صاحبة 110
%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81-%D8%B9%D9%84%D9%89-%D8%B5%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%AE-R-77-%D9%84%D9%84%D9%82%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D8%AE%D9%84%D9%81-%D9%85%D8%AF%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A4%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%A6%D9%82-1-758x426.jpg

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
🇺🇸 في الولايات المتحدة الأمريكية ، تم شرح خسارة الطائرة الأمريكية من طراز F-22 لصالح طائرة رافال الفرنسية

حدثت خسارة طائرة مقاتلة أمريكية من الجيل الخامس من طراز F-22 لطائرة رافال من الجيل الرابع الفرنسية في معركة صورية في الشرق الأوسط عام 2009 عندما دفع طيار الأخير بمقاتلته إلى أقصى حدودها. هكذا شرح الكاتب ستافروس أتلامازوغلو انتصار الطائرة الفرنسية على الطائرة الأمريكية على صفحات 19FortyFive.

وأشار المؤلف إلى أن سلاح الجو الأمريكي أنكر في البداية حقيقة أن الطائرة الأمريكية المتقدمة قد هُزمت على يد مقاتلة فرنسية ، الأمر الذي أجبر باريس على نشر فيديو يظهر رافال وهي تسقط طائرات إف 22 عدة مرات.

ولتحقيق ذلك ، دفع طيار رافال بطائرته إلى أقصى الحدود. في مرحلة ما ، وصل الطيار الفرنسي إلى [حمل زائد] 9G ، ومن الفيديو يتضح مدى معاناته مع قوى الجاذبية الشديدة ، حيث يمكن للطيارين أحيانًا أن يفقدوا وعيهم لعدة ثوانٍ ، "يكتب كاتب العمود.

وفقًا للمؤلف ، فإن F-22 Raptor هي طائرة أكثر تقدمًا ، لكن "طيار Rafale أثبت أن طيارًا ذكيًا ومدربًا جيدًا يمكن أن يفسد يوم حتى أفضل التقنيات في العالم."

في يوليو ، اعترف رئيس أركان القوات الجوية الأمريكية الجنرال تشارلز براون بأن الغرب يمكن أن يزود أوكرانيا قريبًا بطائرات مقاتلة ، ولا سيما السويدية جريبن أو رافال الفرنسية.

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
لو فيه مشاكل توريد مكنتش المصانع تفضل شغاله
لعلمك فيه مقاتلات اتسلمت لروسيا وكمان فيه مقاتلات سو ٥٧ بتتجرب وهتتسلم
الي بيواجه ازمه مصنع ايرباص عشان الواح التيتانيوم وعايز يزود سعر صفقه اندونسيا لصفقه طائرتين a400 بسبب توقف التوريد من روسيا
حتي مصانع الدبابات والمدرعات ينتج باستمرار ومفيش توقف في اي شي

المواضيع المشابهة

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل