مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

عمرو موسى: هناك قلق عام وحالة تشاؤم في مصر

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
الله ينور عليك اهي دي من أفضل المشاركات .
مش عايزين تحول ديموقراطي سريع لان الغالبية غير مؤهله ، علشان كده بيتعمل مؤتمر الشباب اللي عمرنا ماشفناه ولا سمعنا عنه والشباب ده بيطرح حلول لمشاكل كتير وشوف كم مشاركتهم في مشروع حياه كريمه .

والعمل كمان علي البرنامج الرئاسي لتأهيل الشباب وده انا حاطط امل انه لهم وقتهم اصل الريس السيسي عمره ماهيمسك لآخر العمر .

وأعتقد حاجه كمان وده الناهيه وأعتقد انها صح%الريس ومن وراءه الاجهزه المخابراتيه والجيش مش عايزين ولا هيسمحوا ان يجيي واحد اي كان مدني ، عسكري ، عفريت ازرق ويهد ويضيع البلد تاني زي اللي حكم 30 سنه وخربها ولا لحكم سنه وخانها وشكرا .
اشكرك ياصديقي شرفت بالحوار معك .

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

s e t

عضو مميز
المستوي
10
الرتب
10
لا اريد. الخوض فى شئ كهذا حتى لا يبان انى بهاجم او شئ من هذا القبيل لكن الاستاذ مرمنبتاح ذكر اسمع جماعه متشدده منهم ....لكن عليك ان تقرا قصة البابا شنودة وسوف تفهم

صاعق-1

عضو مميز
خلينا نتفق ان مفيش معارضه في مصر و اغبلها لعب عل عواطف او طرح مشاكل باحترافية لكن
صفرررررررر حلول، صراحه الوضع الداخلي مش كويس و مش عارف الحكومه الخاليه هتطلع من الازمه ازاي.

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
هتطلع أن شاء الله في نص 2024 الفكرة أن الحكومة كانت داخلة في مشاريع أقتصادية كمستثمر وده اللي زود دخل الموازنة اللي هيحصل أنها هتبيع جزء كبير من حصتها لتغطية العجز لا أكثر ولا أقل وهتلف الدنيا تاني وتفتح شركات تاني علشان الأوقات اللي زي دي

فضلا أن لو رينا كرمنا بحقل غاز جديد هيريح الدنيا جدا الفترة الجاية

Power is law

عضو معروف
Country flag
انا علومى الاقتصادية صفر ...
بس انا فكرتى عنه بسيطة جدا ... الاقتصاد يعنى جيب المواطن البسيط ... متوسط دخله والاسعار الى بيشترى بيها حاجاته الضرورية ...
الحكومة الحالية حققت حاجات للمواطن البسيط زى الكهرباء مثلا والغاز فى البيوت وتنيمة القرى ...
بس الطرق الجديدة والبنية التحتية المهمة عشان الاستثمار والمدن الجديدة الى بتكسب وكدا المواطن البسيط ملوش فى وجع الدماغ دا ...
هو عاوز فى الاخر مرتب كويس واسعار كويسة وخدمات ليه وشكرا ... وافتكر ان حتى العالم المتقدم بيفكر بنفس الطريقة والدليل انهم بيعملوا مظاهرات عشان الاسعار ...
ملوش هو بقى فى حرب اوكرانيا ووقف المد الروسى ومستقبل الناتو والكلام الكبير دا ...

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
6
الرتب
6
Country flag
عندك حق بس الموضوع مش بيتصلح في يوم وليلة في ناس كتير مطحونة وفي ناس بتشتكي دلع وكلنا نعرف ناس منهم

الموضوع مش هيتحل بابراز المشاكل فقط هي عايزة ناس تحط أيدها في المشكلة وتصلح وده حصل في قطاعات كتير لسه في أكتر بس دي تركة الأباء محدش يقدر يغير الوضع في يوم وليلة واللي يقول كده نصاب

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
للاسف عندك حق وفى ناس كتير بتقول كده بس من وجبنا أن احنا نحاول نوصل ده لهم يعنى لما ترعة تتبطن ده هيوفر مياه احسن الرى.

نفس الحكاية للقرى لما يدخل كهرباء وغاز وتليفونات ووحدات صحية ومراكز لخدمة المواطنين فى القرى دى مش ده هيوفر تحركات وفلوس مواصلات.

ولما يكون فى طرق للمناطق دى احسن مش ده هينقل الزراعة احسن وتكلفة أقل.

ولما يكون فى مستشفى او مستوصف أو عيادات مش هيكون فى رعاية طبية افضل.

برنامج حياة كريمة واللى بيتم فيه.

العشوائيات والناس إللى انتقلت لها وحياتهم وحياة أولادهم اللى اتغيرت.

صحيح الأسعار عالية والظروف صعبه ولكن ما تم ليس بقليل ولا سهل وده اللى المفروض نشوفه الامل أن الغد أفضل.

وانا عن نفسي احب أشوف النصف الجيد من الأحداث حتى لا احبط واتوقف ودائما اثق فى ربنا سبحانه وتعالى أن الخير قادم لأن رب الخير لا يأتي إلا بالخير.

تحياتي لحضرتك

Power is law

عضو معروف
Country flag
مش المواطن البسيط يا اخى العزيز قالوا له اصبر وهنعوم الجنيه وهنعمل اصلاحات اقتصادية وصبر ... كدا فات من عمر المواطن العزيز 8 سنين ... المواطن العزيز المفروض يستنى كام عشان يحس بتحسن ؟ يعنى هيلحق ولا هيكون فارق الحياة ...
الزيادة السكانية بتاكل النمو ... انا مواطن عزيز معنديش ولا طفل ... ذنبى ايه حضرتك ؟!
... العشرة مليون لاجىء الى بياكلوا ويشربوا ويتعلموا ويشتغلوا دول ... انا ذنبى ايه فيهم ؟!
انا سايب لكم السياسة والاقتصاد ووجع الدماغ وماشى جمب الحيط ...
عاوز بس الاقى شغل والمرتب يكفى لاخر الشهر واكل لحمة مرة كل شهر ...
دى كل احلام المواطن البسيط

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
شوف ياأحمد دي اخر مشاركه لي في سوء التفاهم ده .
هقولك اللي عمرك ولا حد من الأعضاء سمعوه بما اننا بنتكلم عن التغير .

1- بعد مابحثت عنهم هم طلعوا في فترة ماقبل 52 ولابعدها بقليل ،إنما فترة البابا شنودة وحتي الان لاوجود لهم داخل اروقة الكنيسه وعامة الشعب .

2- مشكلة الاقباط في مصر خلينا اقول وبالعقل اننا لسنا مضطهدين علي اساس ديني ،ولكن يوجد مايمكن ان نسميه تمييز علي اساس ديني ،وزي مابيتقال مواطن درجه تانيه وده موجود احنا بنشوفه مع بعض مرضي النفوس ممكن لو مصلحه حكوميه ،ممكن علي مستوي الوظائف في الأماكن والهيئات الحكوميه والخاصة.
لدرجة معرفش حد يعرف المعلومه دي قبل كده ولا لا ان كان فيه شركات قطاع خاص بتكتب لايوجد عمل للاقباط .

3- علي المستوي الرسمي التقييد والتضييق في بناء دور العباده ودي لا تخفي علي احد .

4- التعامل الخاطى علي المستوي الرسمي في مشاكل الفتنه الطائفية وحلها عن طريق المجالس العرفيه وغياب دور الدوله .

5-كل ده كوم والثقافه الشعبيه اللي ساعدت في نمو النفور وتعاظم هذه المشكله وخاصه بعد استجلاب ثقافة الخولجه والبترودولار الي مصر من أواخر السبعينات.

كل ده اثر مش علي تنامي المشكله ،لا ده اثر علي الثقافه والذوق العام في الشارع المصري علي مستوي اللبس والاكل والتعامل حتي لي اللسان وتغير اللكنه العاميه المصريه .

6 - من ناحيتنا كااقباط كل ده ادي الي كارثه وهي تقوقع المجتمع القبطي علي نفسه وداخل أسوار دور العباده .

ادي ذلك الي الحساسيه المفرطة في التعامل مع كل ماهو خارج لاني بتعامل معامله اقل .

7- رجال الدين عندنا ليسوا معصومين من الخطاء كما يظن البعض ولا معهم صكوك غفران ،كما الكنيسه الغربيه وهذه مغالطه دينيه غرضها وقتها كان سياسي لشن الحروب الصليبية.
ولكن رجال الدين لهم مكانتهم عندنا كقياده روحيه تعليميه .

8-مالايفهمه غالبية البعض سر تمسك الاقباط الشديد بدور العباده هو انه لايوجد لدينا وزارة أوقاف بل كل الأعمال تقوم علي التبرعات من الشعب ذاته ،يعني الزكاه بالضبط .
9- حصل تنوير شديد وضاق الصدر خلال أحداث يناير بخروج الاقباط وخاصه الشباب رغم تحفظ البابا شنوده أيامها علي الخروج والناس مسمعتش الكلام وخرجت .

10 - دائما ما يعتبر الاقباط هم الحلقه الأضعف في الصراع وخاصه بين السلطه والجماعات المتطرفة، وظهر ذلك اثنا فترة الحكم البائد والمشاكل الطائفية، وظهر خلال فترة خلع الجماعه الإرهابية من حرقهم الكنائس، رغم اعتدائهم علي مراكز الشرطه وغيرها بس اهي الكنائس بتوجه وانضمت لبنك الأهداف .

11- من المشاكل ايام الريس السادات انه كان ماكر وكان عايز غطاء لعمل السلام مع إسرائيل، بعد الحرب رغم ممانعة قوي كثيره وقتها ومنها الجماعات المتطرفة فحب يحط الاقباط من خلال البابا معاه ويبقي الظاهر للي رافض التطبيع من القوي الرافضه هو ان الاقباط موافقين ،وهنا يحدث الرفض من قيادة الكنيسه والمبلغ اللي مشي عليه البابا شنوده لغاية ما مات هو مش هدخل القدس الا وايدي في ايد شيخ الأزهر، وساعتها تم معاقبة البابا وبعض قيادات الكنيسه بالسجن والتحفظ داخل الدير.

12- تدخل الريس السادات في شؤون الكنيسه هذه الفتره وحب يرد الصاع صاعين للبابا شنوده بالتدخل لتعيين الانبا صموئيل اسقف الخدمات (رفض)بابا بدلا من البابا شنوده اللي متحفظ عليه في الدير ،الانبا صموئيل استشهد في حادث المنصه.
ودي نقطه تبين ليه الخلاف كبير بين رئيس زي السادات والاقباط، لما كبرت وقريت لقيت انه قبل معاهدة السلام لم الكل حتي الشيوخ والمثقفين وحسنين هيكل كمان بس مايؤخذ عليه هو بعض التصريحات الغريبه وده كان استرضاء لفئه معينه وقتها .
زي انا رئيس مؤمن لدوله مؤمنه ،قبل الرياسه في احدي الجلسات انا هخلي الاقباط مسحاء احذيه ،يعني حاجات غريبه كده .
رغم ذلك من اكتر الشخصيات اللي بحبها هو السادات ،مش بس كب بقيت كل ماتحاور مع حد أبين ليه السادات عمل كده ادافع عنه .

13- أواخر ايام البابا شنوده وده حصل وانا شفته هو ظهور حركات تنادي بالتغرب ،يعني نبقي زي الغرب وخاصه في نقطة الزواج الثاني وده مخالف طبعا لتعليم الإنجيل.

14- حاجه تانيه ايام البابا شنوده كان واقف للهجوم الشديد من الطوايف الاخري وخاصه الغربيه لان لهم تعاليم كتيره مخالفه للتعليم الاساسي في الإنجيل، وده آثار موجه من الغضب ضد الكنيسه القبطيه وقتها متمثله في شخص البابا لعدم قبوله هذه التعاليم الغريبه اصلا علي مجتمعنا مش علي الدين بس .
15- بعد أحداث يناير اثبتت التجربه للاقباط ان التقوقع مش الحل ولازم علشان احصل علي ابسط حقوقي أشارك في الحياة السياسيه واختلط بالعالم الخارجي ،وده اللي ظهر في 30 يونيو وحاولت قبل كده الجماعه الإرهابية بمنع مشاركة الاقباط في التصويت في بعض المحافظات .
16- تغيير الوضع كثيرا علي المستوي الرسمي لما لقينا رأس الدوله بيجبر بخاطرك ليلية عيد ويقولك كل سنه وانت طيب ،وده يفسر ببساطه سر حب الاقباط للرئيس السيسي.
17- ظهر المعدن النفيس في أحداث حريق كنيسة الجيزه الاخير من لفته انسانيه سمحه من تبرع فضيلة شيخ الأزهر ماديا للمتوفين، ظهر من خلال الأخ محمد اللي انقذ كتير من الأطفال وأصيب بكسر قدمه ، ظهر من الإنسان محمد صلاح في موقفه الإنساني.

رغم ان هذا لم يحدث من رجال أعمال اقباط صدعونا وقرفونا بتصريحاتهم وتبنيهم حثالة المجمتع في السفه والهزل .
علي فكره مشاركتي الاخيره ده هي تبسيط وتناول شان مجتمعي عادي جدا زييه زي اي قضيه مجتمعيه ولااري اي مشكله في تناولها طالما في حدود المسموح والحفاظ علي مشاعر بعضنا والصالح العام .

اسف علي الاطاله وأرجو أن أكون وضحت بعض الأمور وانا متأكد انه فيه نقاط ناس اول مره يعرفوها .
علشان كده مبحبش ارجع لمربع مسيحي ومسلم تاني في نقاش ،واستفزتني كلمة مسيحي حتي بدون استقرا للامور .
وفي الاخير مسيحي مصر مسيحين الديانه مسلمين بالثقافة.

شكرا لكل الأعضاء المحترمين .

التعديل الأخير:

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
أن شاء الله ربنا هيكرمنا أن اثق في كده تماماً ربنا لا يضيع من احسن عملا.

بسم الله الرحمن الرحيم ( ان الله لايضيع اجر من احسن عملا ) صدق الله العظيم.

واحنا بنعمل وعايزين بلدنا احسن وصابرين وان الله مع الصابرين.

بسم الله الرحمن الرحيم
( ياأيها الذين آمنوا استعينوا بالصبر والصلاة إن الله مع الصابرين )
صدق الله العظيم.

ربنا يصلح ويهدى الأحوال ويسترها علينا جميعاً.

التعديل الأخير:

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
كلامه صح ايه الغلط اللى قاله اغلب الرؤساء الامريكان كانوا فى الجيش فى فترة من فترات حايتهم

يبلغ عدد رؤساء الولايات الأمريكية المتحدة 45، وفيما يلي قائمةٌ بأسمائهم وسنوات حكمهم.

أضف بايدن رقم ٤٦ ومنهم ٣٣ كانوا فى الجيش الأمريكي

إقرأ المزيد على موضوع.كوم:
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

بالصور.. 33 رئيسًا عسكريًا حكموا أمريكا
حنان أبو الضياء

2014-03-31 16:03

عزت

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
لحظة يا استاذى فارق كبير بين انى اقول رئيس عسكرى أو أنه دخل الجيش المجند اجبارى إلى قضى كام سنة فى الجيش واتخرج منه مدنى اغلب عمره مش ممكن اعتباره ابدا رئيس من اصل عسكرى الأمر خاضع لمعايير كثيرة جدا وباغلب المعايير دى هيكون اغلب رؤساء امريكا مدنيين بشكل شبه كامل

صانع

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
حضرتك فى منهم قادة عسكريون ليس مجرد خدمة عسكرية عادية

وامريكا التجنيد فيها ليس اجبارى من بعد حرب فيتنام

التجنيد الإجباري في أمريكا

توقف التجنيد الإجباري في الولايات المتحدة بعد حرب فيتنام. ويقول ديفيس وينكي، وهو يقوم بأرشفة لمشروع تاريخ المحاربين القدامى في مركز أتلانتا للتاريخ، ومدير مركز أتلانتا للمحاربين القدامى، إن أمر تفعيل نظام التجنيد الإجباري في الولايات المتحدة يتطلب إصدار قانون من الكونجرس بمجلسيه النواب والشيوخ، وذلك بعد أن يتبين أن الجيش الأمريكي يواجه أزمة شح في موارده البشرية لتلبية الاحتياجات السنوية التي أخفق النظام التطوعي في جلبها، وبعد ذلك يُعرض القانون على الرئيس الأمريكي ليوقعه ويصبح ساري المفعول.

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل