مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

عاجل مصر تهدد بتعليق معاهدة السلام مع إسرائيل

عاجل

Golden Eagle

عضو معروف
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !

كلام حضرتك سليم بس ده في الظروف الطبيعية.... انما ما يحدث حاليا من الصهاينة خرج عن السيطرة... ولا هم عارفين يرجعوا لما قبل ٧ اكتوبر ولا عارفين يحققوا نصر علي الارض... بالتالي وجود صهيونى دائم في غزة هو تهديد مباشر ليك..... مش بس كده الحرب دى كشفت للعلن ان وقت الجد مش هتلاقي اي دعم يذكر من اي طرف اقليمى او دولي... وبالتالي لازم تأمن حدودك بشكل يختلف عن ما قبل ٧ اكتوبر يعنى من الاخر لازم يكون لك تواجد عسكرى ثقيل في رفح بشكل دائم... وده اللي مش هتقبله إسرائيل... زي برضه ما هم دلوقتى عايزين يكون لهم تواجد دائم في رفح باحتلال محور فيلادلفيا وده اللي مش هتقبله مصر ابداً..... وبالتالي علشان كده قلت الصدام قادم لا محالة... وعلينا الاستعداد له جيداً

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
اعتقد صعب كانت الكورة واخبار الفنانين ومشاكلهم العاطفيه وبعض التريندات والكلام ده اداه من ادوات الالهاء لكن الوضع الاقتصادى ومحاولة تسجيل موقف على بعض القنوات الداعمه للنظام وده اللى مفاجئك لانهم ببساطه بيعملوا عملية تحوط مش اكتر عشان تسجيل موقف يتسندوا عليه .لو ماحصلش هتلاقيهم يرجعوا زى ماكانوا ماتقلقش

التعديل الأخير:

Mohamed Gamal

وفدًا لمصـرنا الدنيا فلا نضـعُ الاوطـانَ إلا أولًا
المستوي
6
الرتب
6
Country flag

اللواء عباس كامل :

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
والله ياعزيزى المخابرات العامه مظلومه جدا معظم الناس عندها خلط مصر بتشتغل بنظام community زى اميركا مجلس الامن القومى المصرى بيتألف من امن الدوله والمخابرات العامه ورئاسة الجمهوريه
رئاسة الجمهوريه ده جهاز كبير مش سكرتاريه بس وفى ناس كتير من المخابرات الحربيه اتنقلوا لجهاز الرئاسه وجهاز المخابرات العامه فى ظل حكم السيسى
اللى بيدير المشهد الاعلام دلوقتى رئاسة الجمهوريه ومش المشهد الاعلامى بس من خلال جهازها الامنى الخاص بالاستخبارات وليها فرع داخلى وخارجى
كتير من الحاجات حتى على المستوى الاقتصادى لابسه فيها المخابرات العامه ظلم فيها ودى عشان الناس فى ذهنها وارتباطها اسم المخابرات العامه بشكل اكبر

Mohamed Gamal

المستوي
6
الرتب
6
Country flag

فيه ناس كتيرة معملتش تحديث للمعلومات المتداولة من وقت النكسة لما كانت المخابرات مسيطرة على كل شئ في عهد عبد الناصر من أول تأسيس الجهاز لحد النكسة

و أقالة صلاح نصر بعد النكسة و محاكمته بتهمة أنحراف المخابرات و أعادة تقويم الجهاز على أيدي أمين هويدي و من ثم التطهير التام على أيدي السادات في ثورة التصحيح و أستكمال أصلاح الجهاز على أيدي المشير أحمد أسماعيل ماقبل توليه قيادة القوات المسلحة في حرب اكتوبر

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
والله القضيه دى تم تسويقها اعلاميا بشكل اكبر من اللازم حقيقه وده طبعا لعوامل اهمها بث فكرة ان فى نوع من المحاسبه بعد هزيمة 67 يعنى انا سمعت الدكتور المهندس حلمى السعيد وقال كده نصا وهو كان احد المسئولين عن التحقيق فى القضيه وده ابو هالة السعيد بالمناسبه كون ان فى خلية عمل من 4 او 6 افراد تحت توجيهات رئيس المخابرات منحرفين ما تقدرش تقول انحراف كامل والموضوع بصراحه زاويته سياسيه اكتر

Mohamed Gamal

المستوي
6
الرتب
6
Country flag

ده صحيح لكن مصر في عهد عبد الناصر أحنا كنا ميالين أكتر لحكم الفرد و الفرد ده ( ناصر ) كان بيدي صلاحيات ضخمة للمقربين اللي بيثق فيهم

و بالتالي رئيس جهاز المخابرات كان معاه صلاحيات و حرية عمل كبيرة جداً خصوصاً بعد فضيحة لافون و أختراق الجالية اليهودية للعمق المصري و تنفيذ مخططات صهيونية على أراضينا

و الخلية اللي تحت أيد صلاح نصر كانت بتنفذ أشياء سيئة جداً لصالح الهدف الأسمى ( مصلحة مصر ) بمبدأ الغاية تبرر الوسيلة ( حاجة شبه الأمارات دلوقتي مثلاً )

و بالتالي أساءوا أستخدام السلطة و طغوا و أستغلوا فنانات لتحقيق أهداف عليا من وجهة نظرهم أهم من كرامة الفنانات دول و كان فيه تعذيب و أعتقالات من زوار الليل و أبتزاز و بلاوي كتيرة و كان كله عشان مصر هم كانوا وطنيين لكن فاسدين للغاية

احد الضباط اللي كان تحت أيد صلاح نصر وقتها كان صفوت الشريف اللي بالمناسبة راجل وطني و بيحب مصر جدآ لكنه فاسد

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
استاذنا الفاضل الاعلام والكتابات الكتير حوالين الموضوع ده اغلبيته كاذب وليس حقيقى مش فى المجمل لكنه مش بالاتساع ده
اتجاهات الكتابات ومصدرها
فنانات شغلوا الملطمه
السعوديه ودورها الكبير فى تمويل الكتابات دى
رجال اخرون لعصر جديد كارهين لعبدناصر
الاخوان الاوساخ دنئ السمعه
بص يا استاذنا لم ياتى الى الان حد فى مستوى ثقافه واخلاق عبدالناصر وانا لست ناصريا بالمناسبه ولم ياتى رئيس محب ومخلص لمصر كما عبدالناصر
فترة عبد الناصر اللى الاخوان الاوساخ والسعوديه اللى بتحاول تروح لهزيمة مصر فى اليمن وده كذب طبعا كان فيها مجلس قيادة الثورة عامر كان نفوذه فى الحيش اقوى من عبدالناصر وهو مات وسب لنا ابن اخوه كمل علينا هو ورجالته اللى حاولوا الانقلاب ورجعوا ايام السادات ومبارك من الخليج
عبد الناصر لم ينفرد بحكم مصر الا بعد التخلص من عامر
المخابرات زى ماقولت لحضرتك ولا حد هان فنانه والا اى من ده ماحدش اشتغل غصب عنه كمندوب وفى ناس ادعت انها مارست عليها ضغوطات فى الزيطه للشهره مش اكتر فى وقتها
الكنترول حصل لناس اصلا مدروسه ومعروفين بعلاقاتهم المتعدده اللى مبنية على المال او المتعه قبل الكنترول اصلا
بالنسبه لاعتراضى الوحيد مع عبدالناصر هو فكرة حمل الهم العربى والقوميه العربيه ومتفهم المنطلق اللى انطلق منه لكن ماكنش يجب انه يتجه الاتجاه ده فى بداية بناء الدوله او حتى بعدها
بخلاف كده عبدالناصر الوطنى الشريف المخلص لم ولن ياتى الى الان مثله وانا بقولك وانا لست ناصرى او حزبى اشتراكى او ماشابه
لكن قول الحق احق

Mohamed Gamal

المستوي
6
الرتب
6
Country flag

أستاذ تامر مافيش أدنى علاقة بين أن عبد الناصر نفسه أنسان وطني شريف و أن المحيطين به يكونوا فاسدين, أنا عارف عبد الناصر و طباعه مش من القراءات عنه فقط لكن بحكم أن جدي الله يرحمه خدم معاه في حرب فلسطين و كان متواجد معاه في حصار الفالوجة

دلوقتي مثلآ أنا متأكد أن السيسي شريف و وطني لكن ده لم يمنع أن فيه مسئولين كتير في حكوماته المتعاقبة بيتم القبض عليهم بتهم فساد و رشوة منهم وزراء و مسئوليين في الحكومة و آخرهم فوق الدستة من قيادات وزارة التموين و رئيس جهاز مكافحة الفساد نفسه

فبالتالي لا يوجد علاقة بين أمانة و شرف عبد الناصر و فساد المحيطين به و لذلك دائمآ ندعو للقيادة بأن يرزقهم الله البطانة الصالحة.

فكرة الحكم المنفرد ده كان موجود لصالح ناصر في كل الأتجاهات ماعدا الجيش كان بداخله ولاء لعامر مع عبد الناصر و بتختلف النسبة من قيادة لأخرى و أنتهت بعد النكسة

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
انا حبيت اوصل لحضرتك فكره ليست تتصل بحكم عبدالناصر وامانته واخلاقه انا حبيت اوضح ان موضوع انحراف المخابرات كان مبالغ فيه جدا وفى تسويق القضيه
مسالة حكم الفرد دى حقيقه مسألة تتطلب نقاش لاسباب رئيس وزراء عبدالناصر كان له صلاحيات تنفيذيه واسعه هو والمجموعه بتاعته
الحزب الاشتراكى كان ممثل لاتجاه الدوله ككل وليس عبدالناصر فقط كان يعبر عن مجلس قيادة الثورة وليس ببعيد عن اهدافها الموضوعه بخلاف سرعة الاحداث والانتقالات الكبيره من ثورة لعدوان 56 لهزيمة 67 للاعداد لحرب 73 صعب ان يتقال ان دى ظروف طبيعيه للحكم على اداء سياسى وانه فردى بالاخص
تحياتى لحضرتك

Mohamed Gamal

المستوي
6
الرتب
6
Country flag

من جهة أن كان فيه مبالغة ده طبيعي بحكم الخلافات بين نظام مصر الأشتراكي الجمهوري وقتها و الأنظمة الملكية المحيطة و التيارات السياسية و الدينية الداخلية اللي كانت مكبوتة و مهمشة و ماصدقت أنتهاء الناصرية و الأشتراكية لتنتقم و تُبرز كل الأخطاء و تضيف عليها البهارات لتُصبح وجبة دسمة تُغري القراء و المتابعين من المحيط للخليج

لكن المبالغة نفسها من أعداء عبد الناصر لا تنفي حقيقة تهم صلاح نصر و سوء تصرفه في العديد من الممارسات التي تراكمت و أضرت الدولة في النهاية لدرجة أن زوجته نفسها كتبت كتاب عن ممارسات زوجها السيئة و أستغلاله للنفوذ و الفنانات

سعاد حسني في أخر أيامها وجهت لصفوت الشريف رسالة صوتية عرضت بدون مراجعة من الأجهزة الأمنية في افتتاح مهرجان القاهرة السنيمائي و هو وزير الأعلام في عصر مبارك و هاجمته على المتداري على مافعله بها في الماضي و سعاد حسني مش محتاجة تتشهر بالعكس دي أبتعدت عن الأضواء متعمدة و قتلت بعد الرسالة دي بشهور في أنجلترا

أخيرآ تقييم فترة عبد الناصر سياسيآ خصوصاً من وقت الثورة و أنهاء الملكية مرورآ بالجلاء و العدوان الثلاثي حتى نهايته صعب لأن الظروف كانت أستثنائية و كانت تجربة أولى و فريدة بلا مراجع متشابهة لبناء جمهورية مركزية مؤسسية راسخة و أنا أرى أن الأخطاء جاءت ما بعد 1958 من وقت الموافقة على الوحدة المشئومة مع السوريين و تحول فكر عبد الناصر بالكامل إلى القومية العربية و حلم توحيد الدول المتحدثة بالعربية تحت لواء دولة مركزية واحدة ( الجمهورية العربية المتحدة )و جيش عربي مشترك ألـــــخ

تحياتي لحضرتك يا أستاذ تامر 🤝

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
انا بس عاوز اعلق على فكرة مرات صلاح نصر اللى هى اعتماد خورشيد ودى الحقيقه يعنى انا لست اثق فى كلامها لان ببساطه دى بتقول طلقنى من جوزى واتجوزنى طيب لو انا بالفجر وعدم الضمير ده ايه اللى يخلينى اتجوزها اصلا ما انا فاجر واعمل اللى عاوزه معاها
انا مش بدافع استاذنا انا قولت فى انحرافات محدوده تم تضخمها ما انكرتهاش
اللى عامله صفوت او غيره معروف وسعاد ليها قصه خاصه لو عرفت بدايتها هتفهم ليه اختاروها
اللى كذب زى فاتن حمامه ورفع صلاح عليها قضيه تقريبا واتلم الموضوع
الظلم موجود فى بعض الممارسات مؤكد لكن الفتره دى تبقى افضل فتره للمصريين بخلاف الهزيمه وفترة الحرب اللى هى من 52 لحد 66 تحديدا ودى بشهادات سمعتها من اجيال عاشت الفتره دى بنفسى
تحياتى ليك نقاش ممتع

Mohamed Gamal

المستوي
6
الرتب
6
Country flag

فيه واقعة شبهها عملها حبيب العادلي مع أشرف السعد و حتى اللحظة الأخوان بيذلوا بيها أشرف لأنه لم يستطيع منع العادلي من الزواج من زوجته بعد أجبار أشرف على الطلاق و لو دخلت التعليقات عند اشرف السعد على اي شئ بيكتبه ضد الأخوان هتلاقيهم بيكتبوله كده و هو بيرد و يقول لا دخل لكم و أنا راضي و حاجات شبه كده

و فيلم الزوجة التانية مثلآ العمدة صاحب النفوذ أجبر الزوج على تطليق زوجته و تزوجها مش شرط أن شخص فاسد و بيوصل لأهدافه بطرق ملتوية أنه يكون زاني هو أشتهى سيدة متزوجة و عشان يوصلها لازم يجبر زوجها على تطليقها مستخدماً نفوذه

متفق معاك بالتأكيد لكن تراكم الممارسات الخاطئة و الظالمة دي و التوجه العروبي بدلآ من القومية المصرية هو كان السبب في اللي حصل في 67

و أنا كذلك أستمتعت بالنقاش معك.

Tamer tiger

عضو مميز
Country flag
بالنسبة لقصة اشرف السعدى الامر مختلف لان ببساطه ناس بتتجوز باغراءات المال ومن اجل المتعه يبقى لما تسيبه مراته مش شرط ضغط من غريم بس لا فتش عن المراه ورغبتها وده اللى بيبقى مسكوت عنه سواء فى حالة اعتماد او حتى مرات اشرف السعدى ستات عندها رغبه فى المال والسلطه. اشرف كان يعرف العادلى وهو فى امن الدوله قبل مايكون وزير معرفه قريبه
بالنسبه لفيلم الزوجه التانيه ده امر تانى بقى واطيعوا الله واطيعوا الرسول واولى الامر منكم

Ahmed fathy

عضو معروف
Country flag
خلونا ف التحليل السياسي ياجماعه بالا اشرف حزن بلا مكروة الظالمي

انا شايف ان الازمه ابتدت تتحلل بين مصر وبين القياده الاوروبيه الأمريكية وهوما بيبينوا حسن نيتهم تجاة مصر خصوصا بعد الصفقات الماليه الي تم الإعلان عنها
بس المشكلة ف إسرائيل عايزة تاخد أكبر مكسب
وطمعها ده لو مودهاش ف داهيه هتلبس خذوق وسياستها الخارجية هتنكمش جدا
وداخليا هتخسر كتير

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين