مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

هام يعنى ايه قومية مصرية؟

هام

Amoun

عضو مميز
Country flag
انا بقول نفتح موضوع خاص بالقومية المصرية بعيداً عن الموضوع الحالى و نناقش فيها ما يخص القومية والهوية المصرية من جميع الجهات .
انا بس هرد على نقطة اللغة ، إيران وتركيا واندونيسيا وغيرهم دول اسلامية لم يتحولوا للغة العربية .

Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
العرب حاربوا البينزطيين فى مصر........وفى مصريين انضموا لجيش العرب.
الوقت اللى البيزنطيين بيعذبوا المصريين ومضهدينهم دينياً...........اعطاهم العرب الأمان وحريتهم الدينية.

ف ممكن نعمل موضوع منفصل بعيد عن الموضوع ده يبقى افضل

tayga

عضو مميز
المستوي
3
الرتب
3
Country flag

Amoun

عضو مميز
Country flag
في أول تحرك رسمي من مجلس النواب تجاه فكر المركزية الأفريقية ككل.. وإستجابة لمناشدات الشباب القومي المصري..النائبة الدكتورة رانيا الجزايرلي تقدمت ببيان عاجل لمجلس النواب..

دكتورة رانيا الصفحة الرسمية للنائبة الدكتورة رانية الجزايرلي صرحت تصريحات مهمة جداً.. النائبة طالبت رسمياً الدولة المصرية ممثلة في كل مؤسساتها الرسمية في التحرك ضد خطوات فكر المركزية الأفريقية..

وصرحت إنها رصدت متاحف غربية داعمة دعم صريح لفكر المركزية الأفريقية والترويج للحضارة المصرية على أنها حضارة ملك أصحاب البشرة السود-اء حصراً.. وكمان عرضوا آثار مزيفة علي إنها من الحضارة المصرية بداعي "إهتمام الأفارقة بيها" وكمان بيستضيفوا مؤيدين للفكر ده بإعتبارهم خبراء!

دكتورة رانيا أكدت إنه رغم عظمة المبادرات الشبابية للتوعية ضد فكر المركزية الأفريقية إلا إنها لوحدها غير كافية أبداً ولا حتى الأفلام الوثائقية اللي هتتم كفيلة بالرد على هذا الفكر المسموم! ومش كفاية إننا نوضح أصول الملكة كليوباترا بل لازم موقف قوي وصلب عشان منلاقيش نفسنا في موضع إننا مفترض نثبت إننا ملاك الحضارة المصرية وأصحابها وإننا مصريين!

وقالت صراحةً إن واجب على الدولة المصرية التحرك بشكل قوي وواضح علشان نوقف الهراء الفكري ده ونطفيه بشكل نهائي!

وحتى اللحظة في طلبين إحاطة بشأن نتفليكس وبشأن المركزية الأفريقية وكذلك مقترحات بالتوعية بالهوية المصرية من خلال تدريس اللغة المصرية وإعادة نشر التقويم المصري وإحياء الاحتفال برأس السنة المصرية..

فهل تستجيب الدولة بعد ما بقت المسألة مسألة مطالبات شعبية رسمية؟ نتمى ده.. ونتمنى الأصوات اللي بتقلل من شأن المسألة إما أن تشارك بإيجابية أو فالأكرم لها الصموت وسط المعركة الثقافية اللي بتشن على شعبنا المصري!

#القومية_المصرية
#المركزية_الأفريقية
#مصر_للمصريين
#الهوية_المصرية
#وعي_مصر
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوي!

IOM&IOT

عضو مميز
انت عارف كم حالة تورث المرأة و كم حالة يورث الرجل ..ده اولا

ثانيا : انت تعرف ان المرأة في حالات تورث المرأة أكثر من الرجل

ولا مسكت في حالتين وقولت كلام up hazard

قال تعالى : (وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ ۖ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ)
اروح منها فين دي سعاتك

طبعا اول القصيدة بهتان مش عاوز اقول كفر عشان ما تزعل ... لكن ما كملت البائي

حاجة كمان والله العظيم انا حاورت ملحدين كتير .... مش عاوز اقول كلامك طبق الاصل منهم ... وهوا بيطلقوا كلام ولا هما عارفين حاجة .. المشكلة الملحدين الغربيين بقوا بيسألوا أسئلة افضل واكثر تعمقا منهم ...

فلو انت بتأمن بنفس أفكار الملحدين قولي عشان نكون على بينة للناس

مش تلزقها في القومية

طاب يومك

IOM&IOT

عضو مميز
طبقا برده اول القصيدة بهتان ...

لان الاسلام صالح لكل زمان ومكان ...
ضحكت جدا جدا جدا

يابن الحلال اما كنش كانوا عبيد للدولة البيزنطية ... تقولي كرم :ROFLMAO:

IOM&IOT

عضو مميز
يابن الحلال بكلم الناس في NTI بتوع وزارة كنت في تراك AI معاهم ... ليه مش فاتحين كل التراكات دي لحل الناس تدرسها بدل ما تعملوا امتحانات كتير و HR و سوفت ازكيلز و حجات كتير خلي الناس تدرس و تشتغل اون لاين و تجيب ليكم دولار للبلد .... قالي مش في الخطة

يابن الحلال السعودية و الامارات برغم اللي بيعملوه فينا الا انهم تكنولوجيا بيدي ليعالهم كل حاجة

IOM&IOT

عضو مميز
انا مالي بواحد لا قيمة له غير انه واحد على تويتر قاعد يهبد وبس

روح قله شاطر ... ما اللغة العربية اللي اتعلمناها منكم .... بقينا أحسن منكم وجينا علمناها ليكم وطورنا في بلدكم

انتوا حساسين زيادة عن اللزوم ...

الا لو انتوا عاوزين تبقوا عنصريين

زي الأوغاد دول

y.m.a.i

عضو مميز
Country flag
ايه دخل الدين في اني اعتز بهويتي وأصلي
ايه المشكله اني اكون مصري قبطي مسلم ولست عربي
الإيراني والاندونيسي مسلمين وليسوا عرب ويفخروا بهويتهم
احنا مصريين بس ولسنا عرب ولا زفت

IOM&IOT

عضو مميز
@احمد32

عرفت اني مش بخلط

كرهكم للخليج خلا بعضكم يهاجم حجات في الدين اصلا وهوا فاكر انه كده بيروج للقومية المصرية

y.m.a.i

عضو مميز
Country flag

y.m.a.i

عضو مميز
Country flag
الموضوع عن الهوية مالوش علاقه بالدين
مش كل حاجه تحشروا الدين
الهوية شيء والدين شيء اخر
ليس بالضرورة أن تكون عربي لتكون مسلم

IOM&IOT

عضو مميز
والله يابن الحلال انا بقولك عشت معاهم وعارف هما بيتكلموا ويقولوا ازاي

امال لو روحت للكويت ده انت كده هتطلع من دينك رسمي

شوية عيال حرفيا ..

انت لو مسكته هيطلع فديو يعيط ويقولك ليه يا حكومة جايبة لينا مصريين يضربونا :ROFLMAO:

وهوا اصلا لسانهم فالت من بؤهم

لكن الشعب عادي ... اتعاملت معاهم و اتربيت معاهم و الدنيا عادية

الكلام ده تقوله على الكويت

لكن الامارات كشعب أو القطريين او السعوديين .. لا اظن

Amoun

عضو مميز
Country flag
بعض الأراء اللى بتقول مصر أصل العرب مصر ، ده برده مش يخلينا ننسب نفسنا لهم لأننا برده مش كنا عرب في وقتها بالتالى هم من المفروض ان ينسبوا نفسهم لنا .
إن كان الاعرابى غيور على ثقافته و هويته فنحن جذورنا ضاربه في الأرض قبلهم بألاف السنين و البلد الوحيدة التى كرمها الله سبحانه وتعالى بالقرأن الكريم هى مصر ، فنحن أحق ان ندافع عن هويتنا وثقافتنا وتاريخنا المصرى الذى تم طمسهم على مر السنين لصالح ثقافات أخرى و بقي بعضنا عنده من الدونية ان ينسب نفسه لهوية غير الهوية المصرية .
وطبعاً ده لا يتعارض مع الدين في المطلق احنا مسلمين مصريين زى الاندونيسى والباكستانى والتركى و الايرانى ... الخ ، و لازم نسترجع لغتنا اللى طمست لأنها جزء من هويتنا ، بالتدريج لربط ابنائنا بتاريخهم وهويتهم

الموضوع مش عنصرية و لا له علاقة بالدين ، مصر إضمحلت منذ تكالبت علينا الأمم و فرضت علينا ثقافة ولغة و أبعدتنا عن هويتنا الحقيقية

IOM&IOT

عضو مميز
خليني أقولك على حاجة اذا روحت اندونسيا او الدول اللي بستشهد بيها بيكونوا عاوزين يتكلموا عربي ....لان ده الدين بتاعهم ....

ثانيا : انا ديني ده ... كلام الله نزل بالعربية عاوزني اتكلم لغة تانية عشان ارضي غرور بعض الناس .. اكيد مش طبيعي

IOM&IOT

عضو مميز
انا عاوز ده ... وتوضح ده ... وتقول احنا الاصل و انتوا يا عرب مننا احنا ... فاللي بتتفاخروا بيه ده جزء مننا ...دي حاجة

الحاجة التانية : الهوية يعني ثقافة ... ده شيء جميل

بس اللي مش جميل عشان اقول القومية المصرية اقول ده المرأة قبل الاسلام كانت احسن ما بعد الاسلام ...

انا مش دي نقطتي اني اتكلم في الهوية المصرية انا عاوزها ...بس برده لاكن صادق مش اكون حافظ كتاب الله بالعربي و باللغة اللي انزل بها و اجي اتعلم لغة تانية قديمة الا اذا طورت علميا و واكبت العصر ...زي الانجليزي كده هدرسها و هتكلم بيها

بس ده رايي

بس محدش ييجي يتكلم عن الدين و يقولي ده المصري قبل الفتح الاسلامي كان بيغني و ينشد و كان جميل و بعد الفتح الاسلامي كان في جحيم

عشان هغلطه وهيطلع في الاخر غلطان

Bright sky

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل