مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

الديهي يعلن مفاجأة من مصادر موثوقة: خلال أسابيع قليلة سيوجد عائد دولاري ضخم لن يقل عن 20 مليار دولار" من مصادر محلية"

AHMED LABEB

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
المهم انه هايبعتها وهاتدخل مصر والبنك المركزى يطبع و يلمها من السوق السودا والاسعار تزيد على اهله والى خلفوه وياكل عيش على قفا العبط الى فاكرين كده بيحافظوا على مدخراتهم وبيكسبوا ومش فاهمين ان الاسعار هاتزيد اضعاف عليه وعلي اهله الى بيعتلهم عادى الحكومه كده كده هتلم الدولار وتسدد الديون ويبقى اهله يتعكوا فى التضخم الى هو عمله بقى استمر فى الهرتله انا مستمتع بهرتلتك بجد 😂😂😂🤣🤣🤣

التعديل الأخير:

Shokry

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
موضوع زيادة الناتج المحلي هيفضل مضايقك كتير طول مانت مش عايز تقراه في سياقه ومش هشزحلك سياقه تاني لأنك قطعت الكلمة من سياقها ومصمم تعيد وتزيد فيها

Ahmed fathy

عضو معروف
Country flag
المشكلة ان الدوله لما بتعمل تعويم وتوفر دولارات التجار بتستغل ده وبتفضل تسحب دولارات وتخزنها وبعد كده تبعها تاني للدوله سوق سوداء
والحكومه لازم تشوف حل وميكونش فى اى تأخير
البلد مليانه دولارات فى السوق السوداء
ومحدش يلوم المواطن العادي لانه مش فاهم وبيجرى نابع من الخوف ،
انا شايف ان الحل يكمن فى حوكمه نظام المصرفي المصري
نبقي زى بقيه الدول ونضع قوانين صارمه ان التعامل يكون من خلال البنوك او انظمه السداد الالكترونية واى تأخير فى النظام ده يعني جهل وفشل للدوله
بقلنا اد ايه البنك المركزي أطلق انيستا باى ونسبه استخدامه كام بين الشعب لازم نقضي على فكرة الكاش علشان نحجم السوق السوداء
واخر حاجه انا كمواطن معنديش مانع اني ابيع قطه ارض وتبني عليها دوله تانيه مشاريع عملاقة توظف الناس وتحقق دخل واستثمار للبلد
اهو احسن من انها بلا قيمه وده فكرة الرأس ماليه
الي احنا مش عارفين نطبقها عدل ولا نتخلص من الاشتراكيه
هدف الدوله هو خلق فرص عمل واستثمار و حمايه الشعب غير كده بلح

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
رأى سليم
يارب الدولة تأخذ به
الحوكمة ومنع تداول العملات خارج النظام المصرفى
استحدام الكروت فى البيع والشراء وحمايتها من السرقة الدولية واصدار قوانين صارمة بذلك
تسهيل عمليات التحويل الفورى لكل العمليات المصرفية
منح جميع العمليات البنكية للعملاء بدون رسوم حتى تستقيم وتنجح
والفقير يثق فى النظام ويسعى لتعلم النظام لمنفعته اولا

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11
والله بص لو بتلمح لبيع القناة
السيسي لو مبعهاش وصحي الصبح قال القناة ممر دولي هتلاقي مشاكل مصر كلها انتهت

ولو طلع اعلن الحرب كل مرة الناس طلبت منه كان زمان مصر حتت اكتر من العراق وسوريا والأكل الغالي مكانش هيبقى موجود

اللي مش شايف ان احنا في حرب من ٢٠٠٧ يعمل نضارة

لو سمعنا كلامهم ولسه بنقول ع المؤامرة نظرية يبقى نستاهل اللي يجرالنا

Parallel Politics

عضو معروف
Country flag
images

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
بالظبط كدا.....ناس كتيرة للاسف اتخذت الحنيه والدولار سلعة للبيع والشراء والنتيجة اننا كلنا بنعني وللاسف لما بنلوم نفسنا نجد البعض لا يريد ان يعترف ان جزء من المشكلة سببها هي ثقافة البعض من المصريين ممن بيتاجروا بالدولار وبيضاربوا على الجنيه

وهذا لا يمنع ان الحكومة لدينا ايدها خفيفة على من يتاجر في العملة خارج الاطر الرسمية......انا قولت من قبل ما الازمة تتفاقم لو في مجموعة اتقبض عليها وجابو الروس الكبيرة اللي مشغلاهم واتحولوا الى محكمة امنا الدولة العليا وتم تسليط الضوء والاعلان عليهم كان الباقي خاف.....لكن بصراحة الحكومة دي لازم تغير فكرها ولازم نشوف ناس تانية بفكر واجراءات جديدة

تحياتي لك وانا متفق معك ان المشكلة جزء منها هو نحن من ترك المقاصد المشروعة لاستثمار الفائض من امواله واتجه الى المضاربة على الجنيه واثر علينا جميعا.....وعلى فكرة لا يوجد عذر لمن يتاجر في الدولار بحجة الحفاظ على امواله فهناك شهادات استثمار زكذلك الاستثمار في العقارات او في البورصة لكن تبرير المتاجرة بالدولار هو خطا كبير ولا يوجد له تبرير

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
متفق معك في هذه النقطة يا استاذي.....وحتى الان الدولة لم تخفض قيمة الجنيه واتمنى عدم اتخاذها هذا القرار رغم ان الضغوط كبيرة عليها

تخفيض العملة بدون وجود فائض دولاري كبير في البنوك سيفاقم الازمة والسوق السوداء ستضارب على الجنيه وستصل به الى ارقام خرافية

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
لو كل واحد ترك المركب وهرب مش هيكون فيه دولة من الاساس وبعد كدا انت اول واحد هترجع تلوم اللي كان السبب في كدا او على الاقل ساهم في هذا.....

الخطأ لا مبرر له واذا كنت تعتقد ان من يفعل ذلك وبيتاجر بامواله في السوق السوداء او بيحول امواله بعيدا عن البنوك شاطر وفهلوي وبيحافظ على امواله فهو بيضرك وبيضرني وبيضر من يعيش جوا البلد ومحاولة التبرير له ما هو الا هروب من المسئولية......وعلشان متقولش اننا بنبرر للحكومة لكن الكل مشئول بما فيه الحكومة وانا وانت ومن بيضارب بالجنيه في السوق السوداء او على الاقل بيبرر من يفعل هذا
تحياتي لك

التعديل الأخير:

Ahmed fathy

عضو معروف
Country flag
انا قريت خبر مش عارف مدي مصدقيته
بس بيقول ان المصريين انققوا مليار دولار شراء باقات جيمز اونلاين سنه ٢٠٢٢،٢٠٢٣ انت متخيل المبلغ
يعني انا ادفع كل سنه بند مليار دولار علشان بابجي وفاير ودعم علي التيك توك

مصر دمى

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
احلام امريكية بريطانية اسراءيلة
ولكن سيادة الرءيس مركز معهم
حتى لو هنأكل طوب لا تنازل عن الارض
الصفقة واضحة من اول ايام حرب غزة والدعاية الغربية والامريكية
تهجير اهل غزة الى مصر = دولار فى مصر والعكس صحيح

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
بعض الاعضاء يعتقدوا ان الدولة لازم تبني مصانع وشركات بكدا تبقى القروض دخلت في مشاريع انتاجية.....الدولة دورها هو سن القوانين وتهيئة البيئة المناسبة للاستثمار الداخلي والخارجي ومن ضمن البيئة المناسبة هو وجود بنية تحتية محترمة تجذب اي مستثمر خارجي

وللاسف البعض بيقتصر البنية التحتية على الطرق فقط وبينسوا الموانئ ووسائل النقل ومحور قناة السويس ده غير طبعا التشريعات الاقتصادية التي تجذب المستثمر
تحياتي لك استاذي

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

S.P.Q.R

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

Shokry

طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
ان شاء الله ازمة وهتعدي.....والحمد لله العام الماضي تم سداد المستحق علينا ولم نتخلف عن السداد وايضا هذا العام ورغم صعوبته الا اننا باذن الله سنكمل في نفس الاتجاه وسنسدد ما علينا

المهم حاليا هم تماسك الجبهة الداخلية وخصوصا ان الوضع حولنا في غزة والضغط علينا في موضوع التهجير كبير جدا وربنا يعينا ونعدي الايام دي على خير
تحياتي لك استاذي الفاضل

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
على فكرة احد الاسباب الرئيسية فيما فيه نحن الان هو نكسة يناير 2011 وعلى فكرة كان ممكن نتجنب ما حدث حتى بعد خروج المصريين للشوراع لو سمعوا كلام مبارك رحمة الله وتركوه لشهر سبتمبر حتى يسلم السلطة لرئيس اخر لكن الشعب اللي اضحك عليه من شمامين الكلة والذين تلقوا تدريبهم خارج مصر اوصلنا الى ما نحن فيه الان......

وعلى فكرة انا كنت مؤيد لفكرة بقاء الرئيس مبارك لنهاية حكمه لاني كنت شايف ان البلد رايحة للاخوان لو مبارك ساب الحكم فجاة وده اللي حصل وجات الجماعة الارهابية وقسمت الشعب وكنا على شفى حرب اهلية لولا ان ربنا سبحانه وتعالى اولا انقذنا والشعب فاق ونزل وشال هذه الجماعة الارهابية

وللاسف البعض بيحاول اعادة هذه الفوضى مرة اخرى لكن لا قدر الله لو هذا حدث لن تكون هناك دولة من الاساس يا صديقي.....وما يطمئنني ان من يدير الدولة حاليا يعي جيدا اهمية تماسك الجبهة الداخلية وانا على يقين انه لن يسمح بان تضيع الدولة حتى لو كلفه الامر حياته كما قال في الكثير من خطابته
تحياتي لك

التعديل الأخير:

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل