مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

متابعة مستمرة تطورات النزاع السوداني

في رأيك . هل يتجة السودان الي تقسيم جديد

• مجموع المصوتين
    66

OSORIS

جانبي الايسر قلبه الفؤاد..وبلادي لي قلبي اليمين
طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
من ٢٠١٧ وهم ياخدوا القلم ومش راضيين يتعلموا ويسمعوا الكلام... في اليمن لما ركبوا دماغهم وانضربوا في معسكر صافر ومن ثم فروا وبعد كده ليبيا واندفاعهم الاهوج نحو طرابلس وبعدها خرجوا من المشهد الليبي تماما والان في السودان بدعمهم لتاجر الابل ومهرب الذهب حميتي وهاهم يخرجون يجرون اذيال الخيبة ... مصر هي الدولة المركزية لهذه المنطقة..ولا تقدر دول الامس او اول الامس ان تحل محلها بهذه السباسات البهلوانية التي تصل لحد المقامرة المتهورة وخصوصا في نطاقنا الحيوي ..

hazem

In a mad world, only the mad are sane
طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
مستحيل يكون في غباوة بالمستوي ده

ولسه عندي حسن نية وأمل أنهم يكونوا بيلعبوا good cop bad cop strategy مع المخابرات بتاعتنا علشان يخلصوا علي تهديدات المنطقة واحدة وراء التانية

الا لو هما عبط قوي كده وميفهموش بجنيه

زوما المصري

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
احنا مردناش علي السودان هنرد علي الخليج

بعد الإهانات من الإعلام الرسمي السعودي راح السعودية وطلع يقولنا محدش يرد دول هما اللي وقفوا جنبنا
وتوصل بينا الدرجة أن ابن زايد يجي قبل الهجوم ب ٣ ايام واكنه بيحظر اننا نقف جنب الجيش السوداني وزيادة علي كده اسر جنودنا وتدمير طائراتنا

HamadaXX

عضو معروف
Country flag
مع الاحترام للكل سواء اللى بيطالب بزياده تأمين القوات او كنا سحبناهم او نقوم بعمل عسكرى خاطف كلها حلول لن تأتى بأى نتائج مرجوه لا بالعكس ممكن كانت النتائج تبقى عكسيه
اولا ليه ماسحبناش القوات طيب مين اللى قال لك أن احنا ما سحبناش القوات الجنود الموجوده تتعد على الاصابع وفعلا همه كلهم انسحبوا و بعدين هو ما يقدرش يسحبهم رسميا يمكن وجود اسما قوات هناك عامل بعض الضغط النفسي على أثيوبيا او يمكن هناك أسباب أخرى احنا برضه معندناش كل المعطيات
ثانيا ليه لم يؤمنوا ،طيب حيتامنوا ازاى هل بوجود قوات زياده او خطه طريقه هروب ؟ مهما أن كان اولا انت حواليك مليشيات عددها كتير و بعدين انت قاعد بموجب اتفاق رسمى للتدريبات و انت المفروض غير مسلح و مش فى حاله حرب ودى اكبر ضمانه لأن همه مايقدروش يستعديك و لا يستعدى العالم كله عليه لو قتل اى حد من الجنود.
ثالثا القيام بعمل عسكرى خاطف لرد الهيبه
اولا اللى اتعمل مع جنودك ده شغل استفزاز مش اكتر لاكن لا يعيب جنودك بالعكس همه أثبتوا أنهم شويه مليشيات ارهابيه امام العالم
ثانيا كلنا بنتكلم عن العمل العسكرى و احنا قاعدين امام الكيبوىد و فى يدك كبايه شاى اى عمل عسكرى حيبقى ليه خسائر ده لو تدريب ممكن يبقى ليه خسائر طيب محسبتش أن ممكن حد من القوات اللى رايحه تقع فى الأسر و ساعتها حيعملوا معاه الواجب بجد و الا حد يستشهد و الا طياره تقع و ساعتها ممكن تخسر اكتر ما تكسب انت كده حتبقى خسرت كل حاجه ماديا و معنويا و سياسيا حتبقى خسرت كل حاجه حرفيا يمكن اكتر من الجنود اللى انت رايح تخلصهم حتى امريكا فى ازمه الرهائن بتوع السفاره بتاعتها فى طهران خرجتهم بعمل مخباراتى مش عسكرى
، الراجل طلع اعتذر وقال الجنود فى امان و انا مسؤول عنهم و انت حرفيا مخسرتش اى حاجه بل بالعكس كسبان
اولا انت اكيد ليك دور على الأرض محدش شايفه بس الكل حاسس بيه زى كده ضرب مطار الوطيه بس انت فى نفس الوقت مش عاوز تدى اى ذرائع لحد تانى يدخل
و عاوز تدخل بعد كده السودان فى دور المنقذ سواء بجنود لحفظ السلام او ببعثات طبيه أو المشاركه فى البناء وتبقى انت كده حرفيا كسبان من كل الوجوه
حتقضى على المليشيات و حتدخل السودان معزز مكرم أن شاء الله
سيبوكم من شغل العنتريات اللى ضيعنا و الله السيسى ما سهل فاكرين لما قال أنا لما اكبر حابقى اضرب كل العيال اللى ضربتنى .

المنتصر

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
تدين القوات المسلحة بأشد العبارات،
السلوك الإرهابي لمليشيا الدعم السريع الذي تمثل في إستهداف البعثة الأمريكية ومنزل سفير الإتحاد الاوربي ومقار برنامج الغذاء العالمي في الفاشر ،
واحتجاز أجانب وضباط سودانيين، ونهب الأسواق بنيالا وكبكابية وقارسيلا بوادي صالح ، إضافة إلى أعمال السلب و النهب لممتلكات المواطنين التي تمت في ولاية الخرطوم بجانب التعدي علي المنشآت الصحية الخاصة وتهديد الكوادر الصحية والطبية و ضرب محطات الكهرباء والمياه وتدمير الطائرات المدنية الرابطة بمطار الخرطوم.

مكتب الناطق الرسمي بإسم القوات المسلحة

Golden Fingers

طاقم الإدارة
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

النفوذ الخارجي ليه تمن … الحفاظ على امنك القومي ليه تمن ..

ولسه هيبقى في خسائر اكبر … طول ما اقتصادنا وجيشنا بينمو … هيبقى عندنا فائض قوه نستطيع فرض ارادتنا في هذه المنطقه الموبوءة من العالم …. ولابد من ثمن يتم دفعه .

JOKer 88

اذا نبح خلفك 100كلب فاعلم انك ذئب(العوده)
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
تقلق لو راحو دارفور فعليا معقل الكلاب دول بس لازم يطلع بيان يطمن الناس
زياده التامين زي اي قاعده عسكريه خارجيه وانا عن نفسي مش مصدق حكايه انهم في تدريبات دي خالص لان التدريب من كام يوم كان بحري تامين الحدود البحريه ملهاش علاقه بالجويه خالص
التامين يا سيدي الفاضل في دوله مستقره غير تامين في دوله بها نزاعات
يعني اي تدريب لازم يكون فيه قوات حمايه للمعدات
انما اقل من سريه ده صعب يتصدق
اما انسحابهم هيدي انتصار للكلب انه نفذ الي هو عايزه وهيصعب الموقف

• إعجاب
التفاعلات: Atum

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
عليا النعمه انا مخنوق اكثر منك علي فكره وكتبت كلام كتير وخونت ناس كتير منهم الرئيس نفسه في اول الامر لكن الان الوضع اختلف لان مفيش حد عارف حاجه
تعتيم شديد جدا عن اي حاجه واكثر من كده تحذير بعدم رصد اي تحركات او الابلاغ عنها
اطمئن حتي نعرف الدنيا رايحه فين هي فجوه واتفتحت بين الجيش والشعب يا تتلم بهدوء وبحكمه مع رد اعتبار كبير طبعا مش تتلم كده والسلام

BungeeGUM

عضو مميز
Country flag
طبيعي جدا مهي ميليشيا ...عشان كدا سرعة ارجاع جنودنا اولوية قصوي لان دول غير مأمونين الجانب مش منظمين تقدر تتعامل معاهم بالعقل وحتي الطرف الي في صفنا مش الي يعتمد عليه اوي يعني ....عشان كدا كان تقصير كبير مننا اضلا اننا سبنا نفسنا للوضع دا

بالنسبه للمقاتلات الصور مش واضحة اوي ويا رب تكون اضرار بسيطة والي في الهناجر سلام

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
انت عايز رد مزلزل وانا زيك بالضبط بس الصبر وبعدها اعمل الي انت عايزه حتي لو هتحاسب رئيس الجمهورية نفسه وقيادات الجيش
اصل السلاح ده الي جبناه لو للاستعراض فقط ورقم في ميزان القوي الاقليميه والدوليه يبقي ملهوش لازمه نصرف تاني ما دام سلاح المليشيات بيعمل شغل بردو

BungeeGUM

عضو مميز
Country flag

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com
محمد عثمان الميرغني
بعد عودته عرفا تمسك معظم خيوط السودان الي الشرق كله معاه بعدها بدا شغل الكلاب سواء الخليج او غيره مره اراضي ومره حفر قناه والشغل انتو عارفينه كويس
الراجل ده كان في مصر وبعدها بدات المبادرات تتوصل لحل في مصر طبعا كان شوكه في حلق ناس كتير التحرك ده لكن بالفعل الكلاب اتحركت عشان يخلصو حاجه زي دي
والبوابين لما صدقو

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
الاثنين 17 ابريل 2023:
المتحدث باسم الجيش السوداني: قوات الدعم السريع تعد لهذه المعركة منذ سنوات

OSORIS

طاقم الإدارة
المستوي
10
الرتب
10
Country flag
بالضبط ...وصول الميرغني من القاهرة وتحت رعاية مصرية نحو الخرطوم على طائرة مصرية اربك حسابات ما تسمى باللجنه الرباعية الدولية ووذيولها السياسية سواء من قوى ثورية ومدنية او ختى اطراف شبه عسكرية كدقلو و التيار الذي يدعمه مدنيا ..بل كان احد اهم رعاة وداعمي الاتفاق الاطاري الذي كانت مهمته الاساسية الغاء حمديتي وقواته ونفوذه من المشهد

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل