مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

اقتراح بفرض رسوم بالدولار على المقيمين في مصر

𓈙𓉔𓏲𓎡𓂋𓏭

ولقلبي أنتِ بعد الدين دين
طاقم الإدارة
المستوي
11
الرتب
11

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
اللي عاوز يشتري دولارات الان بيجيبها منهم في اكتوبر .
السوريين واليمنيين في مصر بياخدوا فلوس المصريين في الخليج بالدولار ويدوا اهلهم مصري في مصر من عاءد مشروعاتهم جوه مصر اللي اغلبها استهلاكي بالحنيه وده احد اسباب انخفاض تحويلات المصريين ٧ مليارات$ مره واحده واللي كانت بتذيد حتي ايام انهيار اسعار البترول ٢٠١٥ .. بلد غايبه

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
طيب والله بيني وبين نفسي كنت بافكر فيها وباقول ليه الدولة متفرضش رسوم اقامة اجبارية على المقيمين الاجانب في مصر لكن بصراحة انا كنت عايز افرض 10000 دولار مش 1000 دولار :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
ومشكلتهم انهم بيشتموا في الدوله ومؤساساتها.
لما نشوف ،الدنيا كده بقت بزياده جدا في موضوع اللاجئين.
معتقدش ان الوضع هيفضل يستمر بالوتيره دي .
عبئ اقتصادي ، بخلاف تكوينهم تكتلات داخل المجتمع .
غير اللي معاه فلوس وخاصه السوريين مشغلين معاهم افارقه مش مصريين .
حقيقي انا مش مبسوط ،ومتخوف.

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
بقي حاله منتشره ومافيش جهه تبليغ معلومه سريعه الاستجابه ..
حتي عند البنوك في مصر كم صديق قالي اول مابيستلم حواله او يسحب ويركب مواصله بتاع يلاقي واحد يتعرف عليه ويعرض عليه نفسه لو حب يغير

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
مش مبسوط لك حق ومتخوف ايضا لك حق.......لكن انا لست متخوف لان الدولة المصرية بالتاكيد تعلم هذه المخاوف وبالتاكيد لديها سيناريوهات كثيرة للتعامل مع اي موقف قد يحدث

وممكن يكون فرض رسوم اقامة اجبارية على المقيمين بقيمة 200 او 300 دولار سنويا هي البداية واتمنى ان يصدر تشريع رسمي بهذا مع تحديد زيادة سنوية ايضا
تحياتي لك

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
ليه ممكن يبلغوا مباحث الاموال العامة هي جهة مختصة بتجار العملة خارج الاطر المصرفية المشروعة لكن فعلا يحب ان نسمع اخبار عن القبض على عدد من هؤلاء اللاجئين والذي يتاجروا في العملة حتى يكونوا عبرة لغيرهم
تحياتي لك

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
ومصريين كمان شغالين معاهم .. الحجات دي عاوز فرق جاهزه للتعامل مع البلاغات لان الحجات دي بسرعه بيخفوها شغل موظف واروح تقعد وتقابل وبتاع مش ينفع
زي النمسا التبليغ عن العماله غير الشرعيه بتليفون بتلاقي ساعه وجهم وساعات بيبعتوا البوليس العادي يحرز ويجي المتخصص يحقق

Rafal 100

عضو مميز
المستوي
2
الرتب
2
Country flag
نتمني ده يحصل ،احنا مفيش دعم لينا علشان نأكل ونشرب الملايين دي كلها ،هما بياكلو ويشربوا من قوتنا وشقانا وصبرنا علي تحمل الإصلاح الاقتصادي لنا سنين .
وفي الاخير شوف من سوريين ولا سودانيين ولا فلسطينيين ولا اي جنسيه تانيه تتمني ان بلدنا تخرب .
ياصديقي بشوف كمية كره وقبح منهم في تعليقاتهم علي منصات تانيه ، لو بتتابع .
ربنا يسترها علينا .

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
والله انا باتمنى اكثر منك ان يتم فرض رسوم اقامة اجبارية على المقيمين الاجانب في مصر لمدة تزيد عن 6 اشهر وتكون 1000 دولار سنويا......يجب ان نستفيد ماديا منهم

الحقيقة اتمنى ان ارى تشريع برلماني رسمي يقنن موضوع الاقامة في مصر بما يجعلنا مستفيدين منهم
تحياتي لك

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
وكام فرد اخذ الجنسية المصرية ممن ولدوا في مصر وبينتموا لدولة عربية............اعتقد لو ده كان حصل بصورة كبيرة كان زمان هذه الاخبار منتشرة على صفحات التواصل

وايضا ليس من الصعب تعديل هذه التشريع او اصدار تشريع جديد
تحياتي لك

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
👈عشان تعرف اللاجئ بيكلف الدولة أد إيه
تعالي ناخد شوية بنود
👈مثلا البنزين متوسط السعر العالمي للبنزين ١,٤٧ دولار
طيب في مصر بكام في مصر بنزين ٩٢ ب ٣٣, دولار يعني الفرق دعم ١,١٤ دولار لكل لتر بنزين بيستهلكه اللاجئ في مصر بيتدفع منين بقي بيدفع من جيب المواطن المصري
👈نيجي لأنبوبة البوتجاز
أنبوبة البوتجاز سعرها العادل تعدي ٢٠٠ جنيه من بدري
سعرها العادل قبل التعويم كان ١٧٨ جنيه لنفترض أنه ٢٥٠ جنيه الوقتي بتتباع ب٧٥ جنيه يعني الفرق حوالي ٦ دولار دعم يبقي اللاجئ لما بيشتري أنبوبة بوتاجاز في مصر بياخد من جيب المصريين ٦ دولار
👈سعر الغاز الطبيعي في مصر للمليون وحدة حرارية بريطانية هو ٢,٣ دولار فيما أن المتوسط العالمي للمليون وحدة حرارية بريطانية هو ٤٠ دولار اللاجئ يمنح من موارد المصريين ٣٧,٧ دولار لكل مليون وحدة حرارية بريطانية يستهلكها(١ مليون وحدة حرارية بريطانية تعادل ٢٨,٢٦ متر مكعب غاز).
👈الكهرباء السعر في مصر ٠١٩, دولار لكل كيلو وات ساعة
فيما أن متوسط السعر العالمي ١٥٨, دولار لكل كيلو وات ساعة الكهرباء التي يستهلكها اللاجئ مدعومة من ضرائب المصريين
👈هذا كله غير طبعا استهلاكه من موارد المصريين المحدودة كالمياه والمحاصيل الزراعية الاستراتيجية التي نستوردها بالدولار
وضغطه علي السلع الأساسية التي نستوردها بالدولار
وضغطه علي الخدمات والبنية التحتية والوظائف والسكن والمواصلات والتعليم والصحة

Copied#

y.m.a.i

عضو مميز
Country flag
ليه الدولة ماتبدأش تنفيذ المقترح دا على الأقل ٥٠٠ دولار وتتصاعد سنويا
دا الحل الوحيد وشرطة الجوازات تلف على الشاورمجية اللي مفيش فيهم حد الا وكاسر اقامه

عبد الله

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag
و هو المقيم هيجيب دولارات منين و البنوك تعاني اصلا من نقص

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل