مرحبا بك في منتدى الشرق الأوسط للعلوم العسكرية

انضم إلينا الآن للوصول إلى جميع ميزاتنا. بمجرد التسجيل وتسجيل الدخول ، ستتمكن من إنشاء مواضيع ونشر الردود على المواضيع الحالية وإعطاء سمعة لزملائك الأعضاء والحصول على برنامج المراسلة الخاص بك وغير ذلك الكثير. إنها أيضًا سريعة ومجانية تمامًا ، فماذا تنتظر؟
  • يمنع منعا باتا توجيه أي إهانات أو تعدي شخصي على أي عضوية أو رأي خاص بعضو أو دين وإلا سيتعرض للمخالفة وللحظر ... كل رأي يطرح في المنتدى هو رأى خاص بصاحبه ولا يمثل التوجه العام للمنتدى او رأي الإدارة أو القائمين علي المنتدى. هذا المنتدي يتبع أحكام القانون المصري......

اقتراح بفرض رسوم بالدولار على المقيمين في مصر

JOKer 88

متديش للكلب قيمه عشان هيصيح
الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
من فضلك, تسجيل الدخول أو تسجيل لعرض المحتوى !
المصري اللي بيدفع فانوره حرب الخليج مع ايران ومن وراهم روسيا وامريكا وكلهم قفلوا جدودهم ورموا زبالتهم لينا ده الواقع .. احنا اللي بندفع وامننا وضرايبننا زشققنا زفاتورتنا الاستيراديه والماءيه ومرافقنا وصحتنا من ٢ مليون سوداني عندهم ايدز غير الملاريا ..
ماشفتش خليجي ولا ايراني دفع من القاتوره ولا مسؤول في مصر نطق كلمه قصاد كده بيرموا علي الناس فقط

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
وهل استجابت مصر وغيرت قواعدها فيما يخص دخول اليمنيين للعلاج داخل مصر........ما اعلمه انه وحتى الان مازالت نفس القوانين والقواعد الجديدة التي طلبتها مصر للسماح بدخول اليمنيين للعلاج داخل مصر هيا هيا ولم تتغير

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
وهو ده الصح ولازم يتعمل مع اي جنسية بلدها تقف ضد مصالحنا.......مصلحتنا اولا وقبل اي شئ واتمنى من الرئيس السيسي ان يكون شعار حملته الرئاسية القادمة هي مصر القومية اولا........ثلاث كلمات فقط لكن معناهم ومغزاهم كبير جدا

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
انا وانت عارفين انهم من الازل مش داخلين علاج والدليل ان اللي بيدخل مابيرجعش وبيشتري شقق دون حد ادني للشراء ذي كل دول العالم لا بيشتروا من مايوازي ١٠$ وانت طالع وده باين من الاول ان ده جاي يسنوطن فانت سبتهم ١٠ سنين لما بقوا فوق المليون ونصف يمني باعتراف سفارتهم وجاي تقول غيرت قواعد ..
عامل بالضبط زي واحد فتح بيته ل ملايين التعابيين ثم واربه مش قافله وقال نستكفي شويه واللي يعرف يخش بعد ماورابنا الباب يخش طيب ولللي عندك ؟!
والدليل تجنيس ولادهم اللي فقسوهم علي الارض المصريه بمجرد بلوغهم ١٨ سنه
انت بتختزل الموضوع في جزء من قرار وسايب الشبب اللي بيجيبهم وبيجرهن وهو تشجيعك ليهم من
تعليم مجاني للجامعه
علاج مجاني زي المصري
حق تملك باي مكان زي المواطن واي سعر اللهم سيناء ومش كلها
حق تجنيس سنتين جواز صوري خدت الجنسيه وجابت اليمني ولا السوىي وجنستهم وولادها وجابت امها وعيلتها لم شمل
محلات وشغل دون سجل ضرببي ..
الله يرحم السوري بتاع تقسيم عمر ابن الخطاب اللي هد عماره عشان كسر عمود عشان بيعمل ورشه بير سلم اتقفلت مرتيت وفتحها بمتتهب الباحه ومات كل من فبها من اامصريبن واترحل ماتسجنش مش هقول اتعدم

مين وصلهم لكده ووصلهم يقفوا عند البنوك ويطالبوا المصريين بشراء الدولار منهم واعطاؤهم جنيهات بضمان عدم وصوله للحكومه لفك ازمتها انا ولا انت اللي وصلناهم لكده
اقفل باب تشجيعهم للمجيء ماحدش هيجي
عزز نفسك زي الخليج وحسس مواطنك بالتميبز اللي بيموت عشان بلده وانت جايب لاجءيين تسكنهم مكانه
ليه احنا كحكومه زشعب دايما موطيبن للغريب وبنبرر ليهم وبتركبهم علي المصري والمشكله بفلوسنا وقوتنا وعلي حساب امننا وصحتنا

رحت بلاد ماشفتش مصريين بيبرووا احتلال بلدهم ابدا وبيجعىوا لاي حد جاي عبيء عليهم الا عندنا

ايه اخبار تغيير الماده الرابعه من فانون الجنسيه وتسهيلها للمقيم العربي لسه معتقد بنيه رجوعهم ..
طيب خليهم يورونا كده ولا اوروبا والخليج يزعلوا

التعديل الأخير:

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
خيجي الضغط الشعبي منين ..
من اعلام تاهيل توطينهم ولا الدعاوي القضاءيه المطالبه بوقف اتفاقيه استصافتهم وتهديد رافعها ولا قول من يدير انت مالك بعهدهم..
اه مالي هايشين من ضرايبي وفلوسي وارضي وبيتي وشقتي ومرافقي اللي بناها جدودي وقرف تاليفهم اللي بنسدد فاتورته مش هو ولا مرتبه اللي بيدفع ده
١٥ مليار$ سنويا علي الضيوف اللي بقوا اهل حسب وصف الاعلام الطبلجي

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
تغيير رؤية المصريين بانهم الصدر الحنين للعرب ستاخذ الكثير من السنوات وربما الشباب الحالي والذي بدا ينتشر فيما بينه ثقافة مصر القومية سيكون احد الاسباب الرئيسية لتغيير هذه الثقافة وبالتالي سيكون هذا هو اول خطوة نحو الاعتزاز بمصريتنا وهويتنا الثقافية والتاريخية

على فكرة انا مش مختلف معاك في خطر اللاجئين لكني باختلف معك وبشدة في الصورة السوداء عن الحكومة المصرية والدولة المصرية لانه لا انا ولا انت ولا اي شخص هنا في المنتدى مع احترامي الكامل لهم يعلموا على اي اساس سمحت الدولة المصرية لهؤلاء اللاجئين بالاقامة في مصر فنحن لسنا في موضع اتخاذ قرار حتى نعلم كل التقارير الاستخباراتية والتي على اساسها بيتحرك متخذ القرار المصري

وايضا انا مازالت مقتنع ان الدولة المصرية ليست دولة صغيرة حتى لا تعلم كيف ستدير ملف اللاجئين هذا لصالحنا باذن الله
تحياتي لك

JOKer 88

الحلول
1
المستوي
10
الرتب
10
الموقع الالكتروني
twitter.com

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
المواجهة هي الافضل في بعض الاوقات......وخصوصا انه سيصبح بعد ذلك توجه رسمي للدولة المصرية بكل اجهزتها والاهم انه سينشأ اجيال تعتز بمصر وتاريخها ولا يهتموا الا ببلدهم فقط
تحياتي لك

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
وريني دور الدوله بعد اذنك في كده هل قفلت حدودك او صعبت قوانينيك ولا الوعي بيجي من الهوا
الشعب مش من يدير للاسف
هي كده وحجات في الموضوع ده مابذكرهاش لاسباب معروفه
لي حق بتاخد ضرايب مني يبقي تقولي ضرايبي بتروح فين ولي حق اسالك ولازم تجاوبني لانننا مش دوله قبليه او ريعيه الا لو اتغير القانون والدستور

الدول بتقع في اخطاء كارثه اكبر الدول امريكا مثال دمرت نفسها بنفسها لصالح الصين بححروب عبثءه وغيرهم وغيرهم ومصر ايام عبظالناصر كوارث والسادات ومبارك لحد كده كويس والنتيجه بنجنيها وهيجنيها اسؤ الجيل الاصغر الحالي وولادهم
الدوله مش منزله

عبد الله

عضو مميز
المستوي
1
الرتب
1
Country flag

Nile Crocodiles

طاقم الإدارة
المستوي
5
الرتب
5
Country flag
اولا دور الدولة واضح في المنشات الجديدة والتي تتخذ من التاريخ المصري القديم العريق وعمارته نموذجا لمبانيها والعاصمة الادارية الجديدة تشهد على ذلك.........وان كنت نسيت موكب الانتقال الاسطوي للمومياءات فانت غير محق في هذا

ثانيا لا يوجد شعب يدير في اي مكان في العالم بل حكومة ورئيس انتخبه هذا الشعب وان كان لا يروق لك فلك كل الحق والحرية في انتخاب غيره

ثالثا نقطة تدمير الدولة المصرية بالدخول في حروب فهذا لم يحدث مع الادارة المصرية الحالية......وانا مازالت مقتنع ان مشكلة اللاجئين هذه الدولة تمتلك اكثر من سيناريو بما سيحقق لنا مكاسب باذن الله
تحياتي لك

• إعجاب
التفاعلات: Amoun

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
ده اتجاه تاني .. بتعمل منشات وبتسكن فيها ملايين الاجءيين اللي احتلوا المدن الحديده يبقي بتاخد ضرايبي بتديها ليهم يبقي انا استفدت ايه ..
رجعهم بلدهم وامنع تملكهم وعلاجهم وتعليمهم المجاني مش هطالب منك اكتر من كده وده في كل العالم
مش حرج عليك ولا شيء بس انت مش عاوز انت عاوز توطنهم لذلك غيرت قانون الجنسيه فجأه
اه فعلا بس حكومه تقف قصاد مجلس شعب حي واهلام حر يسال فلوسي بتروح ل ١٠ مليون لاجيء مقابل ايه؟
فين ضرايبي
قريبا وهتبدا من اسوان اللي بيتغىغلوا فيها واكتوبر واحياء كامله بفت ليها زي الجتوهات بالتدريج واحده واحده سيكا سيكا
اتمني وانا من هنا بقولك مافيش وهيوطنوهم

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
مراسلكم من الحدود المصرية السودانية
اسوان وابو سمبل مليانه سودانيين بشكل فظيع
الاتوبيسات لللى كانت في المعتاد بيعدى واحد كل ساعتين بيعدوا ورا بعض زى القطر

مرمبتاح

عضو مميز
المستوي
5
الرتب
5
طيب تخوفاتى باختصار عشان ما اكررهاش في الكومنتات
المواطن السوداني اللى دخل داخل فى عز ازمة اقتصادية لا يعلم نهايتها احد .
المواطن السوداني بعد ما عبر المعبر بساعه بقى فى ابو سمبل بيدور على شقه والطلب على الشقق هيزيد والمؤجر جايز يخرج المصرى عشان يأجر بسعر أعلى للسودانى .
تانى يوم هينزل يشترى اكل وشرب الطلب هيزيد الاسعار تعلى ، هيقول انا عاوز اشتغل وهيعرض نص اسعار العامل المصرى
كمان كام يوم عياله هيحتاجوا يمتحنوا هيحتاج فصل ومدرس وهكذا
اخواتنا من كل الجاليات مشرفينا طول الوقت ومحدش بيقول نص كلمه فاللى يعوزه البيت يحرم على الجامع

منقول
وشكرا

الذين يشاهدون الموضوع الآن

أعلى أسفل